16. Kritična masa, rekordan broj biciklista i biciklistkinja!

Autor teksta: Miloš Lazić
Događaj koji se održava u više od 350 gradova sveta, od aprila 2011. godine svakog poslenjeg vikenda u mesecu održava se i u Beogradu. Cilj Kritične mase jeste da ukaže na mogućnost korišćenja bicikla kao prevoznog sredstva, a u sredinama koje nisu infrastrukturno prilagođene, skrene pažnju na prava biciklista u saobraćaju i potrebu za infrastrukturom.

16. Beogradska Kritična masa održala se 28.07.2012. pod sloganom “Bajs plus, karbonski otisak minus!”. Događaj je za cilj imao skretanje pažnje o zagađenosti vazduha i potrebom za promenom saobraćajne politike u gradu Beogradu, koja trenutno favorizuje automobilski saobraćaj, stavljajući javni prevoz, pešake, bicikliste i biciklistkinje u ugroženu kategoriju.

Okupljanje najavljeno za 17:30 časova na Trgu Republike trajalo je do 18:00. U međuvremenu, učesnicima su podeljeni leci sa “Uputstvom za upotrebu Kritične mase”, skrećući pažnju na poštovanje saobraćajnih propisa i ostalih učesnika u saobraćaju. Podeljene su i zaštitne medicinske maske, radi skretanja pažnje ugroženosti biciklista izduvnim gasovima motornih vozila. Dat je intervju za televiziju B92, a bio je prisutan značajan broj fotografa.

U 18:00 oko 300 biciklista i biciklistkinja krenulo je kretati se jednom kolovoznom trakom sod Trga Republike niz Kolarčevu ulicu ka Trgu Terazije, odakle je kolona skrenula ka Trgu Nikole Pašića. U 18:10 časova, Kritična masa je zaustavljena na raskrsnici Bulevara Kralja Aleksandra sa Beogradskom ulicom od strane Saobraćajne policije koja je tražila dozvolu za održavanje skupa. Predstavnici udruženja “Ulice za bicikliste” pregovarali su sa saobraćajnim policajcem, objašnjavajući da je skup Kritična masa skup koji se tiče direktno građana i da nema vlasnika niti organizatora, a da je samo podržan od određenih organizacija, a najviše pojedinaca.

Nakon dužeg čekanja, a zahvaljujući razumevanju Saobraćajne policije, skup Kritična masa dobio je policijsku partnju kroz preostale dve opštine grada. U 18:30, Kritična masa je nastavila kretanje prethodno utvrđenom trasom, i to posle Bulevara Kralja Aleksandra kroz Golsvordijevu ulicu, Krunsku ulicu, Ulicu Maksima Gorkog, Ulicu Cara Nikolaja II, Makenzijevu ulicu, preko Trga Slavija, kroz ulicu Kralja Milana preko Trga Terazije, kroz Kolarčevu preko Trga Republike, Ulice Vase Čarapića preko Studentskog trga, kroz Uzun Mirkovu na Park Kalemegdan do Umetničkog paviljona “Cvijeta Zuzorić”.

Na krajnjoj lokaciji, učesnici Kritične mase dobili su obaveštenje da je skup morao biti prijavljen JP “Beogradska tvrđava”, prethodno insistirajući da se raziđemo. Zahvaljujući razumevanju na koje su predstavnici udruženja “Ulice za bicikliste” i ovom prilikom naišli, dozvoljeno je nekoliko minuta za završnu reč i fotografisanje, nakon što se Kritična masa razišla u različitim pravcima po gradu. Sticajem okolnosti, nije bilo vremena za održavanje najavljenih debata o bezbednosti biciklista u saobraćaju i o položaju pešaka i korisnika javnog prevoza, kao ni za predstavljanje prototipa javnog bicikla za Beograd, odnosno projekta “Cikliranje” od nevladine organizacije IZUM (Inicijativa za održivu urbanu mobilnost).

Predstavnici udruženja “Ulice za bicikliste” zahvalili su učesnicima na prisustvovanju i strpljenju, što je bilo propraćeno ovacijama i aplauzom. Usledio je tradicionalni “Bike lift”, odnosno podizanje bicikala u vazduh povodom grupne fotografije, nakon čega su se učesnici polako razišli.

Utisak članova Udruženja građana “Ulice za bicikliste” je da je događaj propraćen sa puno osmeha učesnika i lepo druženje, a posebno nam je drago što su prisustvovali građani i građanke svih starosnih doba i na puno različitih tipova bicikala. Oko 300 građana i građanki Beograda svojim prisustvom na 16. Beogradskoj Kritičnoj masi dokazalo je da potreba za biciklističkom infrastrukturom postoji i da se problem biciklističkog saobraćaja i ugroženosti okoline velikim prisustvom motornih vozila ne sme “stavljati pod tepih”.

Autor teksta: Miloš Lazić
O 16. Kritičnoj masi pisali su i:

Leave a Reply