Mali korak za bicikliste, ali veliki za gradsku upravu

Tokom Evropske nedelje mobilnosti dve gradske institucije, JP Parking servis i gradski Sekretarijat za saobraćaj su nas iznenadili najavama izgradnje nove biciklističke infrastrukture, ali i nekim malim, ali konkretnim koracima koji pokazuju njihovo opredeljenje da  ozbiljnije podrže ovaj održivi vid transporta.
Na inicijativu Ulica za bicikliste i Studija B u javnoj garaži u Masarikovoj je dozvoljeno parkiranje bicikala. Podsetićemo, direktor parking servisa Andrija Čupković je  04.04.2014 izjavio: 

Parkiranje automobila je po Statutu preduzeća i Odluci o javnim parkiralištima, osnovna delatnost Parking servisa, a garaže i parkirališta namenjeni isključivo parkiranju motornih vozila. Zbog mogućih saobraćajnih nezgoda, jer garaže nisu tehnički prilagođene parkiranju bicikala, uslugu ostavljanja bicikala na objektima za parkiranje, zbog saobraćajne bezbednosti, opredelili smo isključivo za električne bicikle koji su u sistemu “Parkiraj i bicikliraj”. 

Picture

Nismo bili zadovoljni ovim odgovorom JP Parking servis i nastavili smo da pokušavamo da dopremo do čelnih ljudi i objasnimo im da već postojeći “češalj” parking u javnim garažama može da se koristi i za obične bicikle i da je to bezbedno. Na kraju, naišli smo na razumevanje i ovo preduzeće se tokom Evropske nedelje mobilnosti odlučilo da otvori svoju javnu garažu u Masarikovoj i za obične bicikle. Sa bicikla pre ulaska u garažu morate da siđete i da ga ugurate do parking mesta putanjom kojom se kreću pešaci. Ukoliko se ovaj pilot projekat pokaže kao bezbedan, Parking servis će uvesti ovu uslugu i u ostale javne garaže.

Inicijalna ideja je bila da se prekopira praški Park + Ride koncept, koji postoji na parkiralištima u blizini metroa. U Pragu se za depozit od oko jednog evra dobijaju brave/sajle, ključ nakon  zaključavanja ostaje kod inkasanta i dobija se kada pokažete parking tiket koji ste dobili kada ste bicikl ostavljali. Parking se nalazi pored inkasantske kućice i osoblje pazi na bicikle.

U profil parking

Tokom ENM, i beogradski Sekretarijat za saobraćaj je odlučio da postavi, opet na inicijativu beogradskih biciklističkih udruženja, i 5 U profil bicilističkih parkinga koji su standard u većini evropskih gradova. Prvi ovakav parking je postavljen ispred zgrade Politike, a ostali se nalaze se ispred zgrade  Studentskog kulturnog centra, na Trgu republike, Slaviji i kod Bitef teatra. Njegova prednost je da se za njega bicikli mogu vezati za ram, što sprečava mogućnost da vam neko otkači osigurač na prednjem točku i odnese ostatak bicikla, kao kod takozvanih “češalj” parkinga. Na njima bicikl možete vezati samo za prednji točak, a i prilikom stajanja isti se krivi jer jedini nosti težinu bicikla.  Više o vrstama parkinga možete pročitati na našem prethodnom tekstu.

Ono što međutim po nama i dalje ostaje problem su bezbedne i direktne rute do destinacija u centru Beograda. Voleli bismo i da od gradske uprave čujemo neki konkretniji plan na razvijanju biciklističke infrastrukture, jer se trenutno najavljuju fragmenti koji sami po sebi ne bi povezivali željena odredišta sa već postojećom biciklističkom mrežom.
Ulice za bicikliste uputile su ovu primedbu na Komisiji za biciklizam, i napomenuto je da namera projektovanja integrisane infrastrukture postoji, ali su ulice Ruzveltova i Bulevar Oslobođenja izabrane  zbog rekonstrukcije i da postoji plan da one postanu deo šire biciklističke mreže.
Na inicijativu ostalih biciklista, naše udruženje će nastaviti sa naporima da se u javnu garažu u Masarikovoj uvede neka vrsta čuvanog parkinga i već pomenuti U profil parking umesto sadašnjeg češalj parkinga. Nadamo se da će obećanja koja smo čuli važiti i nakon Evropske nedelje mobilnosti imajući u vidu opravdanu skepsu beogradskih biciklista i biciklističkih udruženja zbog dosadašnje prakse ignorisanja njihovih potreba i neispunjavanja obećanja.

Autor teksta: Zoran Bukvić
Autor fotografija: Bogdan Spasojević


Leave a Reply