Na beogradskim točkovima

Ulice za bicikliste su izbacile na svoj YouTube kanal video klip kojim pokazujemo kako je bicikl efikasnije i brže sredstvo prevoza na relacijama do 5 kilometara, što je potvrđeno u brojnim istraživanjima. U video klipu troje mladih sa iste adrese kreću na posao, ovaj put je to kancelarija naših drugara iz Ministarstva prostora. Koriste bicikl, automobili i gradski prevoz na razdaljini do 5 km. Bicikl je ubedljivo dobio ovu “trku”, sa skoro tri puta kraćim vremenom dolaska.

A evo i malog tutorijala o odlasku biciklom na posao:

Vožnja biciklom do posla i nazad nije naročito rasprostranjena kod nas, iako je zabavna, brza i zdrava alternativa svim ostalim načinima. Ovaj tekst pokušava da odgovori na neka od uobičajenih pitanja i nedoumica.

Da, ali nema biciklističkih staza – planiranje rute
Još uvek ih nema dovoljno, ali pažljivim planiranjem rute (recimo pomoću planplusa) možete da pronađete mirnije ulice sa manje saobraćaja u kojima ćete se osećati prijatnije i bezbednije.

Analizirajte moguće rute do posla i nazad uzimajući u obzir jednosmerne ulice, trotoare, kraće putanje. Kada pronađete idealnu rutu, možete i da je testirate vikendom. Generalna proba pred prvi put 🙂

Nemam dobar bicikl – izbor bicikla
Najvažnije je da imate udoban i ispravan bicikl. Odnesite ga u servis na podešavanje kočnica i menjača i to je to. Za vožnju po gradu, jedna od bitnijih modifikacija mogla bi da bude ulaganje u gume koje su otpornije na eksere i staklo i koje su više prilagodjene vožnji po asfaltu (za razliku od uobičajenih krampona).

Savet: Marathon Schwalbe.

Ne mogu, oznojiću se – priprema za posao
Svaka firma ima WC i u njemu lavabo. To je sve što vam je potrebno. U ranac spakujte drugu majicu, pantalone, suknju, veš. Umijte se malo temeljnije i presvucite. Posle vožnje biciklom, osećaćete se mnogo, mnogo prijatnije nego da ste došli automobilom ili prevozom.

Osim toga, ceo dan ćete se radovati ideji da se vraćate biciklom. Kakva god da je gužva u gradu, miting, sudari, zakrčenja i špicevi, vi se vraćate svojim biciklom, tempom kojim vam najviše odgovara, pedalanjem na otvorenom.

Kaciga, da ili ne
Mišljenja su podeljena. Zakonom nije obavezna, pa sami odlučite. Postoje razne više ili manje problematične statistike, i istraživanja u korist obe opcije.
 
Moja odluka je da nosim kacigu jer se tako bezbednije osećam. Osim toga, pod utiskom sam da me vozači shvataju ozbiljnije kada nosim kacigu (protivnici kacige zagovaraju ideju da će vas vozači više paziti ako ne nosite kacigu). Bilo da je nosite ili ne vozite podjednako oprezno.
     
Pročitajte http://helmets.org/crashes.htm ako vas zanima šta kažu ljudi koji su imali sudare i padove a nosili su kacigu. 

Oprema

  • bidon, važno je da redovno pijete vodu
  • rukavice, biće vam udobnije, a štite i od povreda
  • naočare, važne jer štite oći od prašine i insekata
  • traka za nogavicu, ako nosite trenerku ili pantalone, vežite bar desnu nogavicu trakom da vam se ne bi uplela u lanac
  • prednje svetlo, da biste videli put ispred sebe i da bi vas uočili vozači koji vam idu u susret (specijalno oni koji skreću levo ispred vas)
  • zadnje svetlo, da bi vas uočili vozači iza vaskatadiopteri, što ste vidljiviji to su manje šanse da će vas neko udariti 
  • brava, pravilo je da što duže bicikl ostaje vezan, to vam je potrebna ozbiljnija brava (svaku bravu je moguće obiti, samo je pitanje za koje vreme) trudite se da bickl ostavljate na vidnom mestu sa mnogo prolaznika i uvek obuhvatite ram i bar jedan točak (idealno bi bilo oba točka, ram i sedište – pomoću dve brave)

Ali, to je ekstremni sport – vožnja gradskim ulicama
Najvažniji je stav. Na početku će vam biti neprijatno jer ste okruženi automobilima koji prolaze pored vas većom ili manjom brzinom. Situacija je za vas nova i rizična. Vozači vas gledaju u čudu – jednostavno osećate to cuđenje i bez diretknog gledanja u njih..

Ne vide vas, izlaze sa parkinga bez gledanja. Uleću u raskrsnice, naglo koče. Skreću levo vama ispred nosa jer veoma loše percipiraju brzinu kojim se krećete. Prolaze tik uz vas, a ponekad i trube.

Ali…naviknete se na sve to, steknete malo više pouzdanja i jednostavno svojim stavom krčite put pred sobom u moru automobila. Iznenadićete se, ima izuzetno prijatnih i tolerantnih vozača koji će strpljivo voziti iza vas na pristojnom rastojanju, propustiće vas na raskrsnici, obićiće vas tako da vas ne ugroze. Neki od tih vozača su takođe biciklisti 🙂

Još nekoliko saveta

  • vozite uz desnu ivicu kolovoza kad god možete
  • uvek anticipirajte otvaranje vrata na parkiranim automobilima (tzv. door zone)
  • koliko god je moguće pratite ritam saobraćaja (zato je važno da tokom planiranja rute izaberete sporije i manje opterećene ulice); ako pratite ritam, ređe će vas preticati i više će vas poštovati kao ravnopravnog učesnika
  • trudite se da ne prolazite kroz crveno svetlo; imajte na umu da ste deo grupe (biciklisti u saobraćaju) i da vozači stiču mišljenje o svima nama na osnovu toga kako se ponašate
  • ne provlačite se do početka kolone na semaforu (tzv. filtering); ovo ima smisla kada vozite motocikl jer ste startniji i često brži od automobila; kada ste na biciklu, potpuno je besmisleno jer će vas isti ti automobili ponovo preteći; bolje je da zadržite poziciju na kojoj ste jer su vas vozači ispred i iza vas već uočili
  • signalizirajte promenu pravca rukom – ne morate da podignete ruku pod uglom od 90 stepeni (čini mi se da to nije baš do kraja ni bezbedno jer možete da izgubite ravnotežu ili da upadnete u rupu dok držite volan jednom rukom), jednostavno pružite ruku pored tela i malo je odmakinte, svakom vozaću će biti jasno šta pokazujete 
  • pogledajte vremensku prognozu pre nego što krenete
  • uživajte u vožnji, to je zdraviji, opušteniji i često brži način da dođete na posao  

Na kraju, dođite na sledeću kritičnu masu. Vozimo se kroz centar grada u velikoj grupi i osećamo se bezbedno. Meni je pomogla da se opustim i vozim bicikl Terazijama i Bulevarom.

Autor video klipa: Tim Ulica za Bicikliste
Autor teksta: Aleksandar Gazibara 

1 Response
  1. Ivan

    Hteo bih samo da naglasim da je od svih gorenavedenih stvari možda najbitnija SIGNALIZACIJA. Obavezno treba davati ostalim vozačima do znanja kada planirate da skrenete ili da promenite traku, ali bih dodao i da je JAKO važno dati signal automobilima koji dolaze iz suprotnog smera, a planiraju da skrenu levo, da STANU i da sačekaju da vi prođete, a ne da pomisle kako mogu da daju naglo gas i skrenu pre nego što naletite na njih.
    I pored sve te signalizacije treba biti jako oprezan.
    Budite svesni u svakom trenutku da ste NAJSLABIJI UČESNIK SAOBRAĆAJA, dakle propuštajte automobile kad god je potrebno, ali isto tako obratite pažnju i na pešake. To naravno ne treba da se odrazi na vas tako da se plašite vožnje, nego samo na vaš oprez.
    Što se vezivanja bicikla tiče, ima dosta uputstava na Internetu poput ovog:
    http://www.youtube.com/watch?v=JgHubY5Vw3Y
    Suština: U-Lock, kojim se vezuje zadnja guma i deo rama kod nje, i sajla, kojom se vezuje “sve ostalo” što može da se skine sa bicikla (ja vezujem prednju gumu i provlačim ispod sedišta), pa se sajla onda veže za U-Lock.
    Preporuka za Schwalbe Marathon je sasvim na mestu i gume su sjajne 🙂 Ali pošto su te gume malo skuplje, rekao bih da su generalno sve Schwalbe semi-slick gume (polu-glatke) bolje od kramponki, što se vožnje po asfaltu tiče.
    Aleksandre, bravo za tekst i video! 😀

Leave a Reply