Nepisana pravila biciklizma koja morate znati

biciklizam

Bilo da želite da postanete profesionalac u biciklističkom sportu, ili jednostavno želite da kupite bicikl i počnete rekreativno da ga vozite, u svakom slučaju postoje neki skup smernica i pravila koje biste svakako trebali da znate pre nego što počnete.

U ovom tekstu ćete pročitati sa koliko godina se preporučuje da počnete sa treniranjem, kako treba da izgleda pravilna ishrana i plan treninga jednog profesionalnog bicikliste i tome slična pravila koja ranije niste znali o treniranju biciklizma.

Sa koliko godina možete da počnete sa treniranjem i da li postoji doba kad je previše kasno za to?

Ako ste zainteresovani isključivo za rekreativnu vožnju, onda za to u suštini nikad nije kasno, zato što pratite isklučivo svoj ritam i kondiciju razvijate koliko vam prija, a i životnom dobu u kom se nalazite. Ne morate slepo da se držite pravila sporta, budući da to radite isključivo radi vašeg užitka.

Ako želite profesionalno da se bavite biciklizmom, onda je to već druga priča. Mnogi profesionalni trkači su počeli da treniraju ovaj sport još kao sasvim mala deca, u periodu od 11. do 13. godine. Nije kasno krenuti ni u srednjem tinejdžerskom periodu, sa 15, 16 ili čak sa 17 godina, samo što je teže kasnije preći u višu ligu.

Razlog tome je što vam je, ako krećete malo kasnije, više od svega potrebna podrška, jer je biciklizam izuzetno skup sport. U Evropi postoje mnogi biciklistički klubovi za razvoj maldih trkača, koji su tu da obezbede sponzore, trenere i administratore koji su tu da razvijaju mladog sportistu i pruže mu sva neophodna sredstva i podršku. Štaviše, od mladog sportiste se ne očekuju bilo kakvi rezultati u prvih 5 godina treniranja, zbog čeka im je glavni fokus na trkanju i zato im i treba društvena i emotivna podrška.

Postoje slučajevi izuzetnih sportista koji su započeli svoju karijeru izutzetno kasno po merilima biciklizma, odnosno u periodu od 22. do 25. godine, ali imajte u vidu da su to uglavnom bili u pitanju ljudi koji su pre toga bili izuzetne atlete u nekom sličnom sportu, ili se jednostavno pokazalo da pripadaju malom procentu izvanredno talentovanih ljudi.

Počinjanje treniranja biciklizma u ranim dvadesetim se ne ohrabruje ako želite profesionalno da se bavite ovim sportom iz prostog razloga što biciklizam zahteva poseban režim ishrane, rada na izdržljivosti, kao i ozbiljnu posvećenost, što je sve mnogo lakše steći kad počnete sa građenjem ovih navika dok ste malo dete i još ste u fazi formiranja tela i ličnosti.

 

Kakav je režim ishrane biciklista?

Pravilna ishrana je od izuzetne važnosti za biciklizam, zato što određuje koliko ćete energije sagoreti priliko same vožnje i koliko će vam trebati da se oporavite nakon treninga. Iz ovog razloga mnogi profesionalni vozači se oslanjanju na pomoć nutricionista i profesionalnih kuvara da im pomognu pri izradi plana ishrane.

Pre vožnje

Doručak je najbitniji obrok, ako planirate da počnete sa vožnjom odmah ujutru. Razlog tome je što je vaše telo u toku noći sagorelo svu energiju potrebnu za oporavak mozga i mišića, zbog čega je važno da doručak bude kvalitetan. Bicilistički doručak je obično kaša sastavljena od mleka ili soje sa bobicama, bananom ili semenkama, omlet sa tostom i grilovanim paradjazom, ili smuti sa bananom, puterom, mlekom i ovse.

Tokom vožnje

Ako vozite duže od sat vremena, moraćete da nadoknadite zalihu ugljenih hidrata. Najjednostavnije je to da uradite sa nekim od sportskih napitaka, tabli ili gelova, ali ako više preferirate prirodnu ishranu, onda ponesite sa sobom banane ili suvo voće.

Važno je da ne pojedete više nego što vam je potrebno, pošto će to uzrokovati probleme sa varenjem, što ne biste voleli da vam se desi u toku vožnje je rmožete dovesti do osećaja mučnine ili bolova u stomaku.

Nakon vožnje

Kad ste završili sa trkom ili treningom, prioritet je da nadoknadite izgubljenu energiju na način koji će obezbediti adekvatne proteine za obnovu mišića. Vaš obrok u ovom slučaju treba da sadrži 20-40 g proteina i oko 60-80 g ugljenih hidrata.

Bilo bi dobro da dodate i dosta povrća, čisto da biste obezbedili dodatne nutrijente i vlakna generalno bitne za celokupno zdravlje, ne samo oporavak posle treninga.

 

voznja biciklom beograd

Kako se zagrejati pre i ohladiti posle vožnje?

Zagrevanje je neophodno da biste pripremili telo i um za postizanje najvećeg mogućeg učinka, posebno ako se pripremate za važnu trku ili takmičenje, bilo za vreme hladnijeg ili toplijeg vremena, kad je bitno da date sve od sebe.

Zagrevanje pre trke/treninga

Zagrevanje, osim fiziološkog, ima i psihološki učinak, koji vam pomaže da se mentalno pripremite za trku ili trening. Zagrevanj služi da pripremi vozača za određeni dijapazon i tip pokreta koje će izvoditi, zbog čega je istezanje jako bitan deo zagrevanja, i sve ukupno bi trebalo da traje 10-15 minuta.

Hlađenje nakon trke/treninga

Ovaj deo je jako važan zato što vam pomaže da opustite telo, i vratite u stanje u kom ste bili pre početka trke, a i zato što će ubrzati oporavak tela, i adaptirati ga na promenu stanja. Kao i sa zagrevanjem, napor većeg intenziteta zahteva i duži period zagrevanja odnosno hlađenja, i cilj je da umiri puls, i da vam da vremena da procenite svoj performans.

 

I za kraj, kako ispoštovati biciklističku etikeciju?

Bilo da vozite rekreativno ili ste profesionalac, postoji skup određenih pravila ponašanja koje je neophodno da znate, i poštujete na biciklističkoj stazi, inače možete izazvati neželjene povrede, kako svoje tako i drugih učesnika, a svaki prekršaj može rezultiarti diskvalifikacijom.

 

  • Držite se svoje trake na levoj strani, osim u slučaju preticanja.
  • Ne menjajte pravac iznenada i bez davanja znaka.
  • Ne pretičite na uglovima i oštrim krivinama.
  • Ne preklapanjte se sa drugim vozačima.
  • Ne vozite izvan staze obeležene kupama.
  • Ne gurajte druge vozače i ne smetajte in na bilo koji način.
  • Ubrzavajte u pravoj liniji, nikako na krivini.
  • Ako ste prvi u koloni, dužnost vam je da zaobilazite prepreke i vodite druge vozače bezbednom putanjom.
  • Komunicirajte sa drugim vozačima.
  • Držite obe šake na volanu.
  • Poštujte pravila naznačena na stazi i instrukcije službenika na stazi.

Ako vas je biciklizam oduvek zanimao, imajte u vidu ova pravila i smernice, pošto će vam biti od neizmerne koristi bilo da tek počinjete, ili želite da pređete u profesionalce, jer će vam pomoći da to uradite što lakše i pravilnije, ali i bez neželjenih posledica po bezbednost proisteklih iz neznanja.

Leave a Reply