Parkiraj i vozi

Nedavno je Parking servis objavio vest da od ove sezone korisnici mogu da parkiraju električne bicikle  u javnim garažama, i to na sledećim lokacijama:

  • Obilićev venac
  • Zeleni Venac
  • Masarikova
  • Botanička bašta

kao i na parkiralištima „Slavija”, „Donji grad”, „Masarikov trg”, i ispred zgrada Gradske opštine Novi Beograd i Gradske opštine Čukarica.

Postavljeni parking češljevi služe isključivo za električne bicikle i Parking servis potencira da su postavljeni radi bržeg i lakšeg završavanja obaveza u gradu, kao i da bi bili što pristupačniji.

Za one koji već nisu upoznati sa ovom opcijom, korisnici koji  parkiraju jedan automobil, mogu na svoje ime, a po ceni parkiranja, da iznajme dva električna bicikla i prateću opremu – kacigu i ranac. Više o ovoj usluzi i lokacijama na kojima možete iznajmiti ove bicikle možete naći na zvaničnom sajtu Parking servisa (Parkiraj – bicikliraj).

Kako to izgleda u praksi

Otišli da se lično uverimo da li je sve ovako kao što piše na sajtu Parking servisa. Parkirali smo auto na parkingu kod SC “Milan Gale Muškatirović”, dobili jedan električni bicikl i ustanovili da ranac i kacigu  još uvek ne možete dobiti,  a da drugi električni bicikl možete dobiti uz popunjen revers. Inkasant  nije imao da nam da lanac odnosno sajlu, tako da se postavlja pitanje čime ćete bicikl vezati?  

Isto pitanje smo uputili i inkasantu u javnog  garaži na Obilićevom vencu, do koje smo se dovezli električnim biciklom, sa namerom da ga tu parkiramo i prošetamo centrom grada. Na kraju je usled nedostatka lanca,  nakon par telefonskih poziva bicikl završio u prostorijama gde se nalazi  šalter za naplatu parkinga, jer nismo imali opciju da ga vežemo za češalj parking instaliran za parkiranje ovih bicikala. Ovom prilikom pohvaljujemo osoblje koje je bilo maksimalno ljubazno i predusretljivo.

Ova usluga u svemu podseća na “parkiraj i vozi se” koncept ili sistem javnih bicikala koje možemo videti u evropskim metropolama, gde su javne garaže pozicionirane na perifiriji ili širem centru.

 Vozači se stimulišu da parkiraju automobile van centra, i onda do svog odredišta u gradu nastave javnim prevozom ili javnim biciklama kao podsistemom istog, što je svakako dobar i napredan koncept koji Parking servis promoviše, pogotovo jer su ovi električni bicikli idealni za savladavanje uzbrdica.

A ko nam garantuje bezbednost

Ono što međutim ostaje nejasno je na koji način će nam se  garantovati sigurnost ovih bicikala u javnim garažama ako imamo u vidu da se sajla ili lanac mogu preseći malo boljim kleštima za žicu?
 
 Parking servis se odriče odgovornosti u slučaju krađe ili oštećenja,  a u pitanju je dosta skup električni bicikl za koji korisnik garantuje svojim vozilom i ugovorom je obavezan da nadoknadi štetu nastalu usled oštećenja ili eventualne krađe.

  Ponovićemo, lanac  vam nije dostupan kada uzimate bicikl sa lokacije za iznajmljivanje, a još uvek je nejasno da li ga dobijate kada dođete do neke od gore pomenutih javnih garaža. Prema opštim uslovima za korišćenje ove usluge sa sajta Parking servisa, trebalo bi da ga imate sa sobom kada koristite Parkiraj – bicikliraj električne bicikle.

Imajući u vidu sve ovo, smatramo da je rešenje polovično I da bi bezbednost ovih bicikala morala da se garantuje, jer u suprotnom postavljanje češalj parkinga nema nikakvog smisla. 

Jedina pozitivna stvar je mogućnost da uzmete dva bicikla za jedan parkiran automobil, ali se ovim opet promoviše korišćenje električnog bicikla u rekreativne svrhe, što ne bi trebalo da je cilj ovog projekta, već rasterećenje saobraćaja.

Komentar Direktora Parking Servisa Andrije Čupkovića

Direktor Parking servisa Andrija Čupković  je kao gost redakcije Blica negativno odgovorio na zahtev velikog broja biciklista  da se parkiranje na pomenutim češalj parkinzima dozvoli i za obične bicikle. Ovom prilikom je kao razlog navedeno, citiramo: “Zbog mogućih nezgoda, jer garaže nisu tehnički prilagođene parkiranju bicikala, uslugu ostavljanja biciklala u objektima za parkiranje, opredelili smo se isključivo za električne bicikle koje su u sistemu Parkiraj Bicikliraj. Pozivamo bicikliste da besplatno koriste češljeve na 63 lokacije”.

 I ovde je nejasno na koji su to način električni bicikli bezbedniji i prilagođeniji parkiranju u javnim garažama od običnih bicikala?

Naš zaključak

Smatramo da parkiranje treba da se dozvoli za sve vrste bicikala a ne samo za električne, čak i ako Parking servis ne želi da odgovara za sigurnost istih i ne vidimo razlog zašto ova praksa ne bi zaživela, pogotovo jer bi bicikli bili zaštićeni od mogućih  padavina.

Na drugoj strani, JKP Parking servis Novi Sad i Zagreparking su ponudili parkiranje bicikala u svojim javnim garažama. U Novom Sadu parking za bicikle u garaži kod Srpskog narodnog pozorišta je pod video nadzorom i nije bilo nikakvih incidenata između vozača automobila i biciklista. U Zagrebu je  ova vrsta parkinga  nedavno uvedena u javne garaže kao pilot projekat, ali su se i oni odrekli od odgovornosti za oštećenje i krađu.

Autor teksta: Zoran Bukvić 
Autor fotografija: Bogdan Spasojević

Leave a Reply