Političke partije odgovorile na pitanja biciklističkih udruženja

Udruženja biciklista “Ulice za bicikliste”, “Ciklo Svet Srbija”, inicijativa “Beociklizacija”, Inicijativa za urbanu održivu mobilnost, web-portal Bajsologija, Agencija za turizam na biciklu “I Bike Belgrade”, Festival Beograd – Velograd, Biciklistički klub Crvena Zvezda, uz podršku nemačke fondacije Hajnrih Bel-Jugoistočna Evropa i UG Roditelj su 1. marta 2014. godine, tokom zajedničke vožnje u kojoj je učestvovalo 200 građana, posetila sedišta političkih partija koje su u izbornoj trci za Beograd, i svakoj uručila pismo sa sledećim pitanjima:

  • Da li imate stav o korišćenju bicikla kao prevoznog sredstva?
  • Da li planirate povećanje učešća bicikala u saobraćaju sa trenutnih oko 1%?
  • Šta ćete preduzeti u mandatu do 2018. da se učešće bicikala u saobraćaju poveća?
Nakon isteka jednonedeljenog roka za odgovor na dopis koji su političkim partijama uručila udruženja biciklista, zvanično su odgovorili samo Liberalno-demokratska partija i Ujedinjeni regioni Srbije.

Nova demokratska stranka – Zeleni se oglasila putem medija.

Kandidat građanskog pokreta Jeste Svejedno, Igor Brakus je rekao da ne vozi bicikl ni automobil, ali  će se ako bude u mogućnosti zalagati za povećanje biciklističke infrastrukture i podržao inicijativu na društvenim mrežama .

Srpska napredna stranka, Socijalistička partija Srbije-PUPS-JS, Demokratska stranka Srbije, Demokratska stranka, Srpska radikalna stranka, Treća Srbija, Socijaldemokratska Unija, Socijaldemokratska partija i Nova Stranka nisu odgovorile na zvanično uručen dopis udruženja biciklista.

Udruženja su u pitanjima strankama istakla prioritetan značaj održive mobilnosti i bicikla kao sredstva lokalnog prevoza, uz doprinos zdravlju građana i povećanju bezbednosti pešaka, kao i uz smanjenju saobraćajne gužve u kojoj se Beograd guši, i uz poboljšanje kvaliteta vazduha.

Liberalno demokratska partija je odgovorila da je njen kandidat za gradonačelnika, Željko Ožegović, kao predsednik Opštine Novi Beograd, radio na izgradnju biciklističkih staza. U odgovoru se ukazuje da će povećanje učešća bicikala u saobraćaju na nivou celog grada, uz angažovanje udruženja građana, biti u fokusu vlasti koju bude činila LDP jer ona smatra da je to najjeftiniji i najzdraviji vid transporta.

Odgovor LDP-a možete pogledati OVDE.

Komentar udruženja biciklista: Pohvalno, ali veoma načelno, nedostaju i ideje, i predlozi mera

U ime URS Suzana Grubješić, kandidatkinja za gradonačelnicu Beograda, je istakla da se zalaže za masovan i bezbedan biciklizam, uz održavanje psotojeće i pravljenje nove infrastrukture i uz edukaciju o značaju biciklističkog saobraćaja za rasterećenje ulica od motornih vozila, o ekološkom značaju bicikla kao prevoznog sredstva i uz obuku za poštovanje propisa.
URS se zalaže za popularizaciju korišćenja bicikla i navodi primer Londona čiji gradonačelnik Boris Džonson na posao ide biciklom.
Među merama koje se mogu odmah uraditi, Grubješić navodi biciklističke staze od mosta na Adi, preko Topčidera do Rakovice, zatim preko Brankovog mosta, uz povezivanje ulicama do Dorćola, kao i stazu za bicikliste u Bulevaru Kralja Aleksandra.
Uz to, moraju se obeležiti ulice pogodne za ograničenje brzine motornih vozila na 30 km/h, koje prednost daju biciklistima, i urediti parkinzi za bezbedno ostavljanje bicikala, pri čemu se ističu škole.
URS se zalaže i za besplatno korišćenje električnih bicikala kao dela javnog prevoza ili za njihovo iznajmljivanje po simboličnoj ceni, a ukazuje i na potrebu strožeg kažnjavanja kradljivaca bicikala.

Odgovor URS-a možete pogledati OVDE.

Komentar udruženja biciklista: Sveobuhvatno, detaljno, konkretno.

U intervjuu za Nadlanu, Boris Ranković, kandidat za gradonačelnika Nove demokratske stranke, tokom čijeg je mandata na mestu direktora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, izgrađeno 65 kilometara biciklističkih staza i postavljen lift za bicikliste na Brankovom mostu, rekao je da se odmah, već narednih dana, mogu aktivirati četiri lifta za bicikliste na mostu na Adi. Rekao je i da NDS ima projekte za biciklističke staze od Hotela Jugoslavija do Zemuna, i u zoni Patrijarha Dimitrija, odnosno na Topčiderskom putu, uz povezivanje sa biciklističkom stazom na Košutnjaku. Ranković je rekao da se razrađuje i projekat za biciklistički put do Avale, ali se taj put ne može urediti brzo.
NDS je posebno saopštila da je Ranković pomenuo i plan za 130 kilometara biciklističkih staza, kao i da je moguće veoma brzo biciklističkim stazama spojiti Ostružnicu i Adu Ciganliju, i napraviti biciklističku vezu između Ade i Topčiderskog parka, sve do vrha Košutnjaka.

Komentar udruženja biciklista: Vrlo precizno, ali većinom samo za rekreativne svrhe 

Autor teksta: Slobodan Marković
Autorka fotografija: Jadranka Ilić

1 Response
  1. Aleksa

    Pohvala za stranke koje su odgovorile. Sramota za stranke koje to nisu uradile, vidi se koliko ih zanimaju gradjani ovog grada. Pogotovu Sps koji ima slogan Ljudi pre svega. Što se odgovora tiiče slažem se sa time da je u Ožegovićevo vreme dosta uradjeno za bicikliste, ali mislim da je problem što nije postojala komunikacija sa korisnicima tog projekta, pa je dosta staze ne funkcionalno ili samo za rekreativce. Da ne spominjem stazu koja prolazi kroz pešačku zonu ili STAJALIŠTA. Drugi odgovori su mi takodje ok, ali ni približno očekivanjima. Dati plan staze nije rešenje kojim će biciklisti dobiti slobodu. Naše rešenje problema je u promeni zakona. Primer iz Beča sa stimulansima je nešto našta treba da se ugledamo, pa primer gradskih bicikla koji funkcionišu u skoro svim evropskim gradovima, a posebno promena saobraćajnih propisa koji bi dali i veću slobodu ali i sigurnost svih nas na dva točka.

Leave a Reply