Saopštenje udruženja biciklista povodom izjave gospodina Dragana Bogosavca, načelnika saobraćajne policije (11.08. “24 Sata”)

Picture

Povodom izjave načelnika saobraćajne policije da prestonica nije 
biciklistički grad, oglasila su se  biciklistička udruženja Ciklo Svet Srbija i Ulice za bicikliste koja  tvrde, obzirom na veliki broj članova koje imaju, da izjava načelnika saobraćajne policije nije tačna. 

U Beogradu, naprotiv, ima biciklista koji svakodnevno idu biciklom na posao i biciklizam jeste razvijen kao sport. I bicklista je sve više. Kao i u celom svetu, uostalom.
Tačno je da je ovaj broj mali u odnosu na gradove u okruženju koji imaju biciklističku tradiciju. Ali za razliku od Beograda, ti gradovi aktivno rade na promociji biciklizma kao sredstva transporta i usporavanju motornog saobraćaja. Dakle, njihove gradske uprave imaju afirmativan stav prema biciklizmu. Ističemo: povećani broj biciklista u Beogradu može se videti i po sve većem broju biciklističkih prodavnica, kao i češćem prisustvu dvotočkaša na beogradskim ulicama. Pozivamo gospodina Bogosavca u jednu vožnju sa nama, da vidi koliko nas ima.


Izjava gospodina Bogosavca da saobraćajna policija “ne registruje bicikle, pa nema ni tačan podatak koliko ih ima” govori dovoljno o tome koliko se zapravo vodi računa o bezbednosti biciklista. 
Apsurdno i neumesno je baviti se neodgovornošću bicikliste koji je prošao kroz crveno svetlo i time ugrozio prvenstveno sebe, dok policija već danima ne može da pronađe bahatog vozača koji je na Brankovom mostu usmrtio Luku Jovanovića, a čiji otac protestuje zbog toga što je počinilac i dalje na slobodi.
Slažemo se da bi pojedini biciklisti trebalo da povedu računa o ponašanju u saobraćaju, ali isto tako podsećamo da oni nisu u posedu opasne stvari, tj. nisu ti koji mogu da ubiju svojim vozilom.
Pitamo gospodina Bogosavca, s obzirom na njegovu izjavu da su u biciklisti ugrožena kategorija u saobraćaju: 
Šta je saobraćajna policija uradila da poboljša bezbednost i položaj biciklista u Beogradu?  Da li je sprovedena javna kampanja usmerena ka biciklistima i vozačima motornih vozila o međusobnoj toleranciji u saobraćaju? 
Da li se sprovodi kontrola brzine motornih vozila u “zonama 30” i zonama usporenog saobraćaja? Da li se sprovodi zakon o bezbednosti saobraćaja, konkretno član 59. (stav 4 ) koji kažeda se zvučni signali smeju upotrebljavati samo u meri koja je dovoljna da se drugi učesnik u saobraćaju upozori?


Beogradska saobraćajna policija i gradske vlasti ponašaju se po pricipu “okrivljavanja žrtve”, što, na žalost, nije prvi put.
Po toj logici, a i izjavi gospodina Bogosavca, biciklista uopšte ne bi trebalo da izađe iz  kuće na biciklu, jer “svaki gubitak ravnoteže ili sudar sa drugim vozilom može biti koban jer je biciklista u potpunosti nezaštićen“ ?

Ukoliko bi se vozači motornih vozila ponašali u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, ne bi ni bilo toliko razloga da biciklisti gube ravnotežu. U saobraćaju ne postoji tolerancija prema biciklistima. Automobili nam najbezobraznije seku put, obilaze nas sa minimalnim razmakom, trube prilikom obilaženja i kada za to nema realne potrebe, što može biti izrazito destimulišuće za bicikliste početnike. Takođe, često nas udaraju vratima, ne gledajući kada izlaze iz kola.
Smatramo da je takav odnos prema beogradskih biciklistima nedopustiv. Načelnik Bogosavac bi trebalo da revidira svoje stavove koji nisu u skadu sa principima urbane mobilnosti i merama koje se u EU sprovode za veću bezbednost ugroženih učesnika u saobraćaju. Takva izjava takođe ne pomaže uspostavljanju tolerancije između biciklista i vozača motornih vozila, već favorizuje automobilsku kulturu. Želimo da i Beograd bude istinski otvoren grad. I za nas, bicikliste.
Autor fotografije: Bogdan Spasojević
Autor teksta: Ulice za bicikliste


1 Response
  1. Mile

    Apelujem na organizatore da razmotre sledeci predlog. Kada vozimo “kriticnu masu” vozimo desnom stranom, jedan za drugim, a ne kao raspojasana gomila. Bice sigurnije, manje cemo nervirati vozace automobila a i kolona ce nam biti duza 🙂

Leave a Reply