Više drveća a manje automobila na centralnim trgovima Pariza

Dugo planirana rekonstrukcija pretvoriće neke od najpoznatijih javnih prostora Parizu u polu-pešačke zone.

Prošle godine gradonačelnica Pariza En Hidalgo obećala je da će rekonstruisati sedam glavnih trgova. U martu ove godine, nakon javne rasprave, pariska gradska skupština ispunila je obećanje I predstavila detaljan plan rekonstrukcija koji će do 2020. godine preporoditi te poznate, lepe prostore. Gledajući detalje, izgleda da se ambicije gradske uprave nisu splasnule. Svaki trg će biti polu-pešačka zona – 50 odsto površine svakog trga obavezno će biti dato pešacima. To znači da će se prepoloviti velika količina prostora koja trenutno pripada automobilima, ukinuti neke kolovozne trake i usporiti saobraćaj. Na svim trgovima, vozila će biti ograničena na trake širine do 12 metara, a ostatak će se ustupiti pešacima i biciklistima.

Plas de la BastiljNa ovom trgu koji je sagrađen na mestu nekadašnjeg zatvora Bastilja, rekonstrukcija  je dovela do preispitivanja razmišljanja kako će se automobili tuda kretati. Kao što se može videti na fotografiji, spomen-stub nalazi se odsečen, na sredini kružnog toka I više izgleda kao ogromna osovina gramofona. Odaje utisak monumentalnosti, ali trg čini neupotrebljivim i nepristupačnim.

Picture

Plas de la Bastilj

Po projektu, stub će biti povezan sa obodima trga, ograničavajući auto saobraćaj na užu osu sever-jug, zakrivljenu da bi se naglasio oblik centra. Crvene linije plana predstavljaju mesto za nov ulični mobilijar.
Plas de la NasionNa drugim trgovima, saobraćaj će biti pomeren dalje od pešačkih zona da bi se napravio veći prostor za parkove. Taj pristup je najizraženiji na trgu Plas de la Nasion, u istočnom delu Pariza.

Sa automobilima ili bez njih, ovaj trg je i dalje divno mesto, tiša i smirenija verzija Trga zvezde (Place de l’Etoile).  Njegove kružne trake su već atraktivno odvojene gustim zelenim površinama kako bi ublažile buku stanarima zgrada na rubu samog trga.

Picture

Plas de la Nasion
Redizajn, međutim, ukazuje da se ne može dobiti baš sve. U novom rasporedu će centralni krug biti proširen i dodatno pošumljen, dok će saobraćaj u kružnom toku biti usporen ležećim policajcima. Oblast koja je osenčena ružičastom bojom će biti prostor koji će moći da se zatvori i koristi za organizovanje različitih događaja, suptilno menjajući karakter trga iz čvora koji spaja ulice, u dnevnu sobu na otvorenom.

Picture

Plas de la Nasion
Place de la Madleine

Taj centralni trg, usredsređen na Napoleonovu crkvu i posvećen slavi njegove vojske, uvek je bio lep. Ipak često zatrpan kolima i bez gradskog mobilijara, ovaj trg može izgledati nezanimljivo, mesto kome bi ste se radije divili iz turističkog autobusa nego da njime prošetate.

Picture

Place de la Madleine
Nova konfiguracija trebalo bi da pomogne da se taj prostor humanizuje, ne samo tako što bi se dalo više prostora za pešake i drveće, već i tako što bi se pretvorio u pijacu. Pijaca bi se jednom nedeljno postavljala pod postojećim drvoredom, dok bi pijaca cveća bila na drugoj strani tamošnje crkve. Strana trga koja je najdalje od glavnine saobraćaja koji njime prolazi, biće popločana za pešake, dok će strana kojom ide većina automobila, biti “umekšana” dvostrukim drvoredima koje će praviti senku nad grupama klupa.

Picture

Place de la Madleine
Pariz je već učinio mnogo da smanji saobraćajnu gužvu i poboljša kvalitet vazduha. Rekonstrukcijom trgova građanima će dobiti mnogo više prostora, baš kao I gusto izgrađeni grad – za disanje i uživanje.
Ako pogledmo širu sliku, ovakve promene učiniće mnogo da Pariz postane  pristupačniji. Još od kad ga je sredinom 19.veka baron Hausman rekonstruisao, pariske avenije i trgovi izgledali su neverovatno, skoro rasipnički prostrano. U 20. veku, automobili su popunili te praznine, pretvarajući velike prostore u ostrva, izolovana jedna od drugih pomoću neprohodne reke saobraćaja. Pariz je već dosta uradio na smanjivanju zakrčenosti saobraćaja i poboljšanju kvaliteta vazduha. Sa novim redizajnom, građani će dobiti mnogo više prostora, baš kao I gusto naseljeni grad – da diše i uživa.
A najviše o svemu govori izjava gradonačelnice An Hidalgo: “Grad u kome si okružen bukom, prepušten automobilima – to nije pravi grad!”​Prevod: Maša Avramović
Originalni tekst:

http://www.citylab.com/cityfixer/2016/04/paris-public-square-plan/476463/#disqus_thread

Leave a Reply