Vozačka dozvola i “drumske” takse za bicikle?

Autor teksta: Igor Ralić
Ok, znaci vodimo se mislju “svi korisnici puteva treba da plate”. Pesaci takodje koriste puteve, kao i putnici u vozilima. Treba li i oni da plate? Ako hocemo sistem jednak za sve, onda nek svi plate shodno svom “otisku” koji ostavljaju na ulici.
Obavezno osiguranje: 929 za bicikle s motorom. Za bicike kolko da bude? 500? 250?

Nek neko nadje kakvo osiguravajuce drustvo kojem se isplati da odvoji 5 minuta piskaranja za tu cifru. Sa srecom!

Porez na upotrebu motornog vozila: (donosilac zakona smatra se da je upotreba motornog vozila luksuz) bicikl nije motorno vozilo, a jos manje luksuz.

Naknada za koriscenje puteva: motocikli do 125ccm citavih 30 (slovima: trideset) dinara !!! Racunam da bi za bajs bilo dovoljno 10din? Bicikli s motorom je inace ne placaju.

Ako uzmemo da provizija za uplatu iznosi 30 dinara fiksno (u posti, u bankama je obicno minimum 50), i ne racunajuci dalju birokratiju koja podrazumeva “zavodjenje” te uplate gde se vec pise, iznos taj pomalo gubi svoj smisao. Ne?

Ekoloska taksa: za motocikle sa manje od 126ccm se ne placa.

Komunalna taksa: (sta god to znacilo) u Beogradu (u drugim mestima od 10 do 15din po kilovatu snage motora) za manje od 125ccm 278,40din

Bicikl nema motor, pa ni kilovate, tako da…

Saobracajna dozvola: 1400 din izdavanje ili produzenje. Ukoliko bi postojala registracija bicikla, sumljam da bi prosecan vlasnik bicikla koji vredi mozda ni toliko, mogao i hteo da toliko plati svake godine. No ali ajde, takva evidencija moze i necemu da sluzi, np sprecavanju kradje, pa mozda i ne bi bilo lose stagod platiti u tu svrhu, ali sigurno ne u tom iznosu, jer nikako ne odgovara vrednosti vozila koje se registruje.

Tehnicki pregled: za bicikle nije obavezan, cakstavise ne postoji, iz jednostavnog razloga jednostavnosti konstrukcije i uredjaja bicikla, te svaki normalan covek, a konkretno npr. policajac moze na licu mesta oceniti da li je bicikl ispravan ili ne. Od ispravnosti se zahtevaju ispravne kocnice, i to moze lako da se proveri, kao i ispravna svetla postavljena na odredjena mesta na biciklu u uslovima smanjene vidljivosti. Automobili su inace prilicno jednobrazni, pa je njihova kontrola po datim standardima veoma prosta, sto nije slucaj sa biciklima kojih ima raznih vrsta, oblika i namena, pa bi standardizacija i odredjivanje uslova za tehnicki pregled osim gore pomenutih bila prava nocna mora, kako za donositelje propisa/standarda, tako i za osoblje tehnickih pregleda, koji jos moraju i ponovo da idu u skolu ne bi li se obrazovali na temu tehnicke ispravnosti bicikla.

Registraciona nalepnica: 400 dinara svake godine, koju treba zalepiti na unutrasnji deo sofersajbne ili na prednji deo motocikla ukoliko ne poseduje sofersajbnu. Dakle vezano za registraciju i saobracajnu dozvolu, ako bi postojala regostracija bicikla pitam se gde bi se ta nalepnica mogla zalepiti, mada naslo bi se vec negde mesto na ramu za nalepnicu dosta manjih dimenzija od postojece.

Tablice: 2000 din. ukoliko bi registracija bicikla bila obavezna. Kako postojece tablice imaju dimenzije koje nikako ne odgovaraju za montiranje na bicikl, trebala bi biti dosta manja(i time jelte-jeftinija) mada gorepomenuta registraciona nalepnica vrsi istu svrhu, a jos i pise na njoj datum vazenja, sto na tablici ne pise.

Vozacka dozvola/ispit: gledajuci relano, malo je apsurd da za bicikl ne treba dozvola, tj svedocanstvo o poznavanju propisa, jer jelte biciklista upravlja vozilom, u javnom saobracaju, i duzan je da propise zna, a ne mora da ih zna kad nema ispita koji potvrdjuje znanje, niti se od njega to trazi.

No, i pesaci ucestvuju u saobracaju i takodje bi trebalo to sve da znaju? Pesacka dozvola?

Picture

Dozvola za bicikl iz 1944.

Od kad je sveta i veka, bar ovog novijeg, poznavanje saobracajnih propisa se uci u osnovnoj skoli, od 3 ili 4. razreda ako se ne varam, sa uvodom jos od prvog u smislu ponasanju dece pesaka na ulicama na putu od kuce do skole.

Dakle sta, kao i gornjim slucajevima donosilac propisa je zakljucio da je to poznavanje propisa uceno u skoli dovoljno za upravljanje biciklom, i polazi od predpostavke da je svako zavrsio bar tih prvih 5 razreda osnovne skole.

A smatra tako jer biciklista ne predstavlja realno veliku opasnost po ostale ucesnike u saobracaju, u skladu sa svojom masom i mogucom brzinom kretanja, te ne poznavanjem propisa moze samo sam sebi da napravi stetu, i eventualno manju materijalnu nekom drugom.

U proslosti je registracija bicikla sa sve tablicama u nekim zemljama postojala. Do pre koji mesec je u Svajcarskoj (ili samo nekim gradovima, nisam siguran) bila obavezna, normalno registracija i osiguranje, naravno bez tehnickog pregleda. I zavrsilo se time da su ukinuli jer je vise kostalo vodjenje evidencije o registraciji nego suma koja se od bicikliste (svajcarskog) mogla realno naplatiti. Dakle, toliko o tome.


Autor teksta: Igor Ralić

Leave a Reply