Prvi mesec posle odmora je uvek najnaporniji u godini. Ono što se svake godine zapitamo u Beogradu, dok stojimo zaglavljeni u saobraćajnim gužvama na Brankovom, autoputu ili bilo gde, zaista, jeste: Da li mi se čini, ili su ove godine gužve još veće? I da li mi svake godine treba sve više vremena da stigem od kuće do posla/škole? Odgovor je: verovatno da.
Jedno od rešenja nesnosnih gužvi u Beogradu za građane i građanke koji žive i rade u dva različita dela grada, bilo bi kombinovanje dve najzdravije opcije prevoza: bicikle i voza.
U svakodnevnoj mobilnosti u Evropi građani kombinuju vidove transporta. Ako se odluce na međugradska putovanja ili iz predgrađa do centra, često kombinuju bicikl i voz. Biciklom se voze od kuće do lokalne železničke stanice gde parkiraju bicikl, nastavljaju vozom i na završnoj stanici uzimaju drugi bicikl. Ova kombinacija pokazala se kao brža, jeftinija i zdravija od vožnje automobila. U Holandiji vise od 43% putnika od kuce do lokalne stanice dođe biciklom, a više od 14% svoje putovanje završi biciklom (treba uzeti u obzir da su u holandskim gradovima zeleznicke stanice u centru grada, pa vecina zavrsi putovanje peške, a gde je glavna železnička stanica u Beogradu?)
Da bi građani i građanke Beograda imali ovu mogućnost, trebalo bi napraviti bezbedna parkirališta za bicikle na stanicama, posebno u Batajnici, Lazarevcu, Mladenovcu itd. ali i bike sharing sistem u centru koji bi pokrio sve železničke stanice.
U Lisabonu može da se uđe biciklom u voz, i na ulasku na peron koriste se posebne kapije za očitavanje karata.
I u Srbiji građani i građanke su i više nego voljni da usvoje ovaj sistem. Jedna od njih je i naša sugrađanka koja je rešila da koristi opciju koju železnice Srbije nude, a to je doplata karte za bicikl. Ona je uspešno unela bicikl u voz, ali kada je izlazila na stanici “Karađorđev park”, radnik obezbeđenja nije pristao da spusti rampu kako bi bezbedno iznela bicikl sa stanice, i rekao joj je da bicikl od 15kg prenese preko rampe. Nakon toga je kontaktirala i Železnice Srbije i kompaniju obezbeđenja INTER SIB d.o.o. odakle nikad nije dobijen konkretan ili konstruktivan odgovor. Takođe, sudeći prema mejlu, iz Železnice Srbije nisu ni znali da ta rampa postoji. Kako bilo, verujemo da je rešenje ovog problema jednostavno, vrlo moguće i uzdamo se u saradnju svih uključenih institucija.
Zato se vidimo u subotu, 25.09.2020 u 16:30h na Trgu Nikole Pašića. Proći ćemo pored nekoliko železničkih stanica u Beogradu, i završiti u Zemunu.