Beograd dobija sistem javnih bicikala do kraja godine, ali gde leži problem?

Helbiz javni bicikli trotineti beograd iznajmljivanje

Beograd dobija sistem javnih bicikala do kraja godine, tvrdi zamenik gradonačelnika Goran vesić Vesić.

Ali, ako je suditi prema onome što su nam prenele kolege biciklisti  iz Rima, operater javnih bicikala, e mopeda i električnih trotineta Helbiz u tom gradu ima samo opciju da se e bicikli izdaju na mesečnom nivou za naknadnu od 40 evra, i da dobijate 30 minuta besplatnog korišćenja po jednoj vožnji. (Izvor:  https://www.helbiz.com/unlimited)

Za razliku od ovoga,  u brdovitom Lisabonu imate mogućnost da za 25 evra godišnje dobijate e bicikl maltene besplatno na 45 minuta, uz simboličnu naknadu od 20 evro centi po vožnji. Nakon prekinute vožnje, možete ostvariti još neograničen broj vožnji ispod 45 min, po istoj ceni. Malo li je? Mesečna opcija košta 20 evra, uz istu nakandu, ali je godišnja opcija svakako “dobija”. (Izvor: https://www.lisbonguru.com/lisbon-bike-hire-system-how-it-works/)

Za 45 minuta, sa električnim biciklom možete preći širi centar Beograda uzduž i popreko.

U ravnijoj Budimpešti cene su još niže, pa se za ispod 15 evra može dobiti godišnja karta, uz prvih 30 minuta koji su besplatni po svakoj vožnji, što Helbiz daje samo uz mesečnu naknadu od 40 evra. Da ne pominjemo da u Budimpešti mesečna karta sa besplatinim vožnjama do 30 min košta simboličnih par evra, za razliku od Helbizovih 40 evra. (Izvor: https://molbubi.hu/en/prices/)

Ako još uzmemo u obzir i naš standard koji je niži i od Italije i od Portugalije, a i Mađarske, naše pitanje za grad Beograd i kompaniju Helbiz je sledeće: Da li možete ove cene i ove ili bolje uslove da ponudite Beograđanima? Jer ako ne možete, hajde da budemo pošteni i da ne reklamiramo Helbiz koncesiju kao sistem javnih bicikala jer to prosto nije tačno.

Ako uslovi budu slični kao u Rimu, a i lošiji od Lisabona i Budimpešte,  ovo će biti samo jedan sistem iznajmljivanja električnih bicikala po tržišnoj ceni, a Helbiz će iz koncesije moći da izađe ako mu se ona ne isplati, bez da realizuje svih 1000 bicikala i 150 stanica, dok će Beograd ostati bez sistema javnih bicikala, po ko zna koji put.

Udruženje građana Ulice za bicikliste smatra da sistem javnih bicikala mora da bude podržan od gradskih vlasti kao podsistem javnog prevoza, i u tom smislu ukoliko je to neophodno i subvencionisan tako što će grad pomoći operateru da cene budu što pristupačnije. Naravno, ukoliko grad uspe da nađe matematiku sa operaterom da ponudi građanima jeftinu uslugu a da je operater zadovoljan zaradom, u tom slučaju aplaudiramo na odličnoj koncesiji i dogovoru. Za početak, hajde da vidimo kako će koncesija funkcionisati i po kojim cenama, i da li će ovo biti dobar “brak iz interesa”, ili još jedan propali pokušaj uvođenja sistema javnih bicikala u Beogradu.

1 Response
  1. Vlada Kovačević

    Par stvari….
    1.Mi smo veoma iskompleksiran narod,i osim vrlo malog procenta realnih,opuštenih ljudi,svima ostalima je “out” i ispod nivoa vožnja bajsom!
    2. Opšta kultura podrazumeva da se o javnoj svojini i sredstvima vodi računa,a opšte je poznato kako se bahato i divlje mi ponašamo prema javnom dobru!
    3.Kad je nešto u Srbiji na izvolite,a zbog ljubavi prema otuđenju,sve zbog jako lošeg standarda i imovnog stanja velike većine,kako sprečiti velik broj neizbežni kradja?!
    4.Beograd je poprilično brdovit i ne baš pogodan za bicikla većini od onog mizerno malog procenta koji bi i da se voze!
    Suma sumaris…..loša ideja!

Leave a Reply