Institucije protiv električnih trotineta

Električni skuter zakon ZOBS Srbija

Mreža biciklističkih udruženja iz Srbije, pod nazivom Institut za urbanu mobilnost Srbije, koju čine udruženja iz Bora, Novog Sada, Sremske Mitrovice, Smedereva, Zrenjanina, Loznice, Vrbasa i Beograda smatra da su novousvojene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima donete u atmosferi haosa i konfuzije u Narodnoj skupštini. Na ovaj način, dodatno je pogoršan proces izrade predloga Zakona ali i informisanost javnosti o izmenama zakona.

Članice mreže su istakle da su predložene izmene Zakona destimulišuće za vozače električnih trotineta i kompanije koje rentiraju el. trotinete i da predstavljaju “pripremu terena” za usvajanje takvih izmena za električne bicikle. Izmenama Zakona je upotreba ovih vozila koja su suštinski najpribližnija biciklima u većini gradova učinjena komplikovanom i maltene nemogućom. Korisnici su obavezni da imaju biciklističke kacige i reflektujuće prsluke u maltene svim uslovima koršćenja (i danju i noću), što je u svakodnevnoj upotrebi kod iznajmljivanja električnih trotineta nemoguće postići. Naime, električni trotineti u većini gradova EU stoje na ulici bez nadzora, “otključavaju” se mobilnim aplikacijama i koriste za prevoz od tačke A do tačke B. Nije realno za očekivati da će operateri šema deljenja el. trotineta moći da obezbede obaveznu opremu uz trotinet, niti je deljenje kaciga i relflektujućih prsluka higijenski prihvatljivo za korisnike. Dodatni problem predstavlja nedostatak zona 30, zona usporenog saobraćaja i biciklističkih staza, čime je električni trotinet maltene zabranjen za uzraste mlađe od 18 godina kojima je dozvoljeno kretanje samo po ovim površinama. Izmenama zakona su uvedene i “nalepnice” za potvrđivanje tehničkih karakteristika el. trotineta, koje će da izdaje (i verovatno naplaćuje) Agencija za bezbednost saobraćaja, što potencijalnim ali i postojećim korisnicima el. trotineta predstavlja dodatnu obavezu i trošak.

Istovremeno, već duži niz godina izostaju u propisima na republičkom nivou čak i minimalne mere koje bi unapredile bezbednost i kretanje biciklista, uvažavajući rastući broj biciklista u našim gradovima. Tako su ostala nerešena pitanja obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i pešačkim zonama, kretanja dece na biciklima i prevoz dece u prikolicama za bicikle, kretanje biciklista žutim trakama i druga pitanja koja su od značaja za razvoj savremenog biciklističkog saobraćaja i smanjenje gužvi i zagađenja u gradovima. Sve ove stavke bi podjednako doprinele i bezbednosti vozača električnih trotineta.

Posebnu pažnju privuklo je oduzimanje finansijskih sredstava namenjenih finansiranju bezbednosti saobraćaja u lokalnim samoupravama i dodeljivanje tih sredstava direktno Ministarstvu unutrašnjih poslova. Na nivou Novog Sada, ova sredstva su iznosila oko 100.000.000, u Beogradu oko 500.000.000 dinara godišnje i deo sredstava (oko 30 %) korišćen je za unapređenje biciklističke infrastrukture i bezbednosti saobraćaja na lokalu. Na ovaj način, smanjiće se popularnost saobraćajne policije, i stvoriti animozitet prema represivnim merama ali i merama prevencije koju sprovodi država u oblasti saobraćaja. Građani će prekršajne kazne posmatrati kao “harač”, a ne nešto što doprinosi bezbednosti saobraćaja u njihovoj lokalnoj zajednici.

Pitanja kvaliteta javne rasprave i izmena zakona dodatno su opterećena i načinom na koji su izmene zakona usvojene. U haotičnoj i konfuznoj atmosferi rada, javnost nije imala priliku da se argumentovano informiše o ovim značajnim izmenama i njenim manjkavostima, usled opstrukcije normalnog rada Narodne skupštine od strane gotovo svih zastupnika građana. U ovako nestabilnom političkom kontekstu, kvalitet zakonskih rešenja i samog procesa donošenja zakona je u ozbiljnom padu, što je neprihvatljivo i neodgovorno.

Pozivamo nadležne institucije da prilikom izrade novog zakona preispitaju donete izmene i da uključe stručnu javnost, biciklistička udruženja, udruženja roditelja stradale dece i građane u proces revidiranja zakona, uvažavajući u potpunosti iznete predloge.

2 Responses
  1. Djura Magura

    Ja sam ciklo putnik, vozeci se gotovo celom evropom primecujem znacajan zaostatak u neautomobilskoj infrastrukturi ali pre svega bi trebalo kulturu i pravila u saobracaju usaditi u vozace bicikli i narocito trotineta

Leave a Reply

Sidebar baner Postani patreon UZB