Mreža biciklističkih udruženja iz Srbije, pod nazivom Institut za urbanu mobilnost Srbije, koju čine udruženja iz Bora, Novog Sada, Sremske Mitrovice, Smedereva, Zrenjanina, Loznice, Vrbasa i Beograda smatra da su novousvojene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima donete u atmosferi haosa i konfuzije u Narodnoj skupštini. Na ovaj način, dodatno je pogoršan proces izrade predloga Zakona ali i informisanost javnosti o izmenama zakona.
Članice mreže su istakle da su predložene izmene Zakona destimulišuće za vozače električnih trotineta i kompanije koje rentiraju el. trotinete i da predstavljaju “pripremu terena” za usvajanje takvih izmena za električne bicikle. Izmenama Zakona je upotreba ovih vozila koja su suštinski najpribližnija biciklima u većini gradova učinjena komplikovanom i maltene nemogućom. Korisnici su obavezni da imaju biciklističke kacige i reflektujuće prsluke u maltene svim uslovima koršćenja (i danju i noću), što je u svakodnevnoj upotrebi kod iznajmljivanja električnih trotineta nemoguće postići. Naime, električni trotineti u većini gradova EU stoje na ulici bez nadzora, “otključavaju” se mobilnim aplikacijama i koriste za prevoz od tačke A do tačke B. Nije realno za očekivati da će operateri šema deljenja el. trotineta moći da obezbede obaveznu opremu uz trotinet, niti je deljenje kaciga i relflektujućih prsluka higijenski prihvatljivo za korisnike. Dodatni problem predstavlja nedostatak zona 30, zona usporenog saobraćaja i biciklističkih staza, čime je električni trotinet maltene zabranjen za uzraste mlađe od 18 godina kojima je dozvoljeno kretanje samo po ovim površinama. Izmenama zakona su uvedene i “nalepnice” za potvrđivanje tehničkih karakteristika el. trotineta, koje će da izdaje (i verovatno naplaćuje) Agencija za bezbednost saobraćaja, što potencijalnim ali i postojećim korisnicima el. trotineta predstavlja dodatnu obavezu i trošak.
Istovremeno, već duži niz godina izostaju u propisima na republičkom nivou čak i minimalne mere koje bi unapredile bezbednost i kretanje biciklista, uvažavajući rastući broj biciklista u našim gradovima. Tako su ostala nerešena pitanja obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i pešačkim zonama, kretanja dece na biciklima i prevoz dece u prikolicama za bicikle, kretanje biciklista žutim trakama i druga pitanja koja su od značaja za razvoj savremenog biciklističkog saobraćaja i smanjenje gužvi i zagađenja u gradovima. Sve ove stavke bi podjednako doprinele i bezbednosti vozača električnih trotineta.
Posebnu pažnju privuklo je oduzimanje finansijskih sredstava namenjenih finansiranju bezbednosti saobraćaja u lokalnim samoupravama i dodeljivanje tih sredstava direktno Ministarstvu unutrašnjih poslova. Na nivou Novog Sada, ova sredstva su iznosila oko 100.000.000, u Beogradu oko 500.000.000 dinara godišnje i deo sredstava (oko 30 %) korišćen je za unapređenje biciklističke infrastrukture i bezbednosti saobraćaja na lokalu. Na ovaj način, smanjiće se popularnost saobraćajne policije, i stvoriti animozitet prema represivnim merama ali i merama prevencije koju sprovodi država u oblasti saobraćaja. Građani će prekršajne kazne posmatrati kao “harač”, a ne nešto što doprinosi bezbednosti saobraćaja u njihovoj lokalnoj zajednici.
Pitanja kvaliteta javne rasprave i izmena zakona dodatno su opterećena i načinom na koji su izmene zakona usvojene. U haotičnoj i konfuznoj atmosferi rada, javnost nije imala priliku da se argumentovano informiše o ovim značajnim izmenama i njenim manjkavostima, usled opstrukcije normalnog rada Narodne skupštine od strane gotovo svih zastupnika građana. U ovako nestabilnom političkom kontekstu, kvalitet zakonskih rešenja i samog procesa donošenja zakona je u ozbiljnom padu, što je neprihvatljivo i neodgovorno.
Pozivamo nadležne institucije da prilikom izrade novog zakona preispitaju donete izmene i da uključe stručnu javnost, biciklistička udruženja, udruženja roditelja stradale dece i građane u proces revidiranja zakona, uvažavajući u potpunosti iznete predloge.
[…] zakonskim rešenjima iskazala je i Mreža biciklističkih udruženja iz Srbije. Stava su da su novi propisi „destimulišući za vozače električnih […]
Ja sam ciklo putnik, vozeci se gotovo celom evropom primecujem znacajan zaostatak u neautomobilskoj infrastrukturi ali pre svega bi trebalo kulturu i pravila u saobracaju usaditi u vozace bicikli i narocito trotineta