Pandemija korona virusa drastično je izmenila živote i načine kretanja ljudi širom sveta. Od najefikasnijeg masovnog prevoza putnika, javni prevoz postao je najveći rizik od širenja zaraze, što je građane okrenulo automobilima, pešačenju i vožnji bicikla kao vidovima transporta koji obezbeđuju socijalnu distancu.
Donosioci odluka širom sveta brzo su reagovali:
Gradonačelnik Budimpešte najavio je da će na bulevarima krajnje desne trake biti odvojene za bicikliste, jer se protok motornog saobraćaja drastično smanjio. Na nekim linijama gradskog prevoza je čak 90% manje putnika, dok se broj automobila na ulicama Budimpešte prepolovio!
Iako su restrikcije kretanja i kontakata najavljene kao privremene mere, očekuje se da će one trajati čak do septembra. Saobraćajni stručnjaci iz Budimpešte sugerišu da bi nove biciklističke trake mogle da ostanu u upotrebi i nakon završetka krize, ukoliko se pokažu kao efikasno rešenje.
Sličnim putem krenuo je i Berlin, obeležavajući privremene biciklističke trake na nekoliko bulevara, kako bi omogućio kretanje ljudima koji su prestali da koriste javni prevoz (metro, prigradsku železnicu i tramvaje).
U Bogoti je iscrtano dodatnih 76 km biciklističkih traka još pre mesec dana, takođe kao odgovor na redukciju putovanja javnim prevozom a i radi prevencije širenja virusa, a obeležavanje privremenih biciklističkih traka uveliko planiraju i Meksiko siti i Njujork!
Ouklend je otišao i korak dalje, eksperimentišući sa zatvaranjem 120 km ulica za motorni saobraćaj i ostavljajući ih samo pešacima, biciklistima i hitnim službama.
Da li će i naš grad krenuti ovim putem, ostaje da vidimo. Inače, Beograd je jedan od gradova za izrazito velikim udelom putovanja u javnom prevozu i koristi ga skoro 50% građana, na čemu nam mogu pozavideti mnoge svetske metropole. Obzirom je ovako visoka upotreba javnog prevoza pre odraz finansijskih mogućnosti građana jer ne mogu svi da priušte auto, u vremenu pandemije se bicikl nameće kao odlična alternativa, jer obezbeđuje i izolaciju i istovremeno je zdrav vid transporta. Većina korisnika javnog prevoza već poseduje bicikl a i može da ga priušti, za razliku od automobila.
Udruženje građana “Ulice za bicikliste” i inicijativa “Ne Davimo Beograd” predlažu gradu Beogradu da se biciklistima odmah dozvoli korišćenje žutih traka za javni prevoz u ulicama Bulevar Despota Stefana, Kralja Milana, Sarajevskoj, na Brankovom mostu, Svetogorskoj, Bulevaru Vojvode Mišića i Požeškoj, tako što će u ovim trakama iscrtati simbol bicikla. Obzirom na to da je javni prevoz znatno redukovan, ovo rešenje će svakako ohrabriti ljude da koriste bicikl, a vozače autobusa i taksiste dodatno podsećati da su žute trake sada opredeljene i za bicikliste.
Takođe, predlažemo i da se u ulicama Kraljice Natalije, Gavrila Principa, Svetogorskoj, Takovskoj, Kneza Miloša, Višnjičkoj, Bulevaru kralja Aleksandra, Makenzijevoj, Dimitrija Tucovića, Glavnoj u Zemunu i Makedonskoj iscrtaju privremene biciklističke trake u krajnjim desnim saobraćajnim trakama, a da se u ulicama Kraljice Marije, 27. Marta i Džordža Vašingtona i Cara Dušana, žuta traka obeleži za javni prevoz i bicikliste u krajnjim desnim saobraćajnim trakama.
Pohvaljujemo inicijativu gradskog urbaniste Marka Stojčića koji je pozvao građane da koriste bicikl kao sredstvo prevoza, i ukazujemo da je sada pravo vreme da se učini sledeći korak i da se biciklistima i fizički olakša i ohrabri kretanje na beogradskim ulicama dok traje pandemija, a i da se kroz pilot projekat isproba koliko su Beograđani spremni da koriste ovaj vid prevoza i kako bi se uslovi mogli dodatno poboljšati.
Podsećamo da vožnju bicikla u vreme pandemije Covid19 virusa preporučuje i SZO, jer je zdrava i poželjna aktivnost, ukoliko se korisnici pridržavaju mera opreza.
Zoran Bukvić – UG Ulice za bicikliste / Inicijativa Ne davimo Beograd
[…] nadležnih za regulisanje saobraćaja u Beogradu, stigao je razočaravajući odgovor na naš predlog: zakon “ne dozvoljava” da se tokom pandemije Covid19 virusa žute trake namene […]