Milano najavio ambiciozan plan za smanjenje upotrebe automobilskog saobraćaja nakon epidemije

milano bicikl koronavirus

 

Milano uvodi jedan od najambicioznijih planova u Evropi koji preusmerava ulični prostor od automobila ka vožnji bicikla i šetnji, kao neophodan odgovor na epidemiološku krizu.

Grad severne Italije i okolna regija Lombardije su među najzagađenijim u Evropi, gde ih je posebno teško pogodila epidemija Covid-19. Pod vanrednim stanjem, frekvencija motorizovanog saobraćaja je  smanjena za 30-75%, ujedno sa zagađenjem vazduha. Gradske vlasti nadaju se da će uspeti nekako da se odupru porastu korišćenja automobila onih sugrađana koji se vraćaju na uobičajene poslovne rutine, u nadi da izbegnu preopterećen javni prevoz.
Grad Milano je isto najavio da će se 35 kilometara ulica tokom leta transformisati, uz primenu brzog, eksperimentalnog širenja prostora za biciklizam i šetnju po celom gradu, kako bi se zaštitili stanovnici kada se ukinu restrikcije kretanja usled Covid-19 pandemije.

Plan “Strade Aperte”, najavljen prošlog utorka, uključuje niskobudžetne privremene biciklističke staze, nove i proširene kolovozne trake, ograničenja brzine od 30 km / h i pešačke i biciklističke ulice sa prioritetom.

Marco Granelli, zamenik gradonačelnika Milana, rekao je:
Godinama smo radili na smanjenju upotrebe automobila. Ako svi voze automobil, nema prostora za ljude, nema prostora za kretanje, nema prostora za komercijalne aktivnosti izvan prodavnica. Naravno da želimo ponovo pokrenuti ekonomiju, ali mislimo da bismo to trebali uraditi na drugačiji način nego ranije. Mislimo da moramo preispitati Milano u novoj situaciji. Moramo se pripremiti za sve okolnosti pa je zato toliko važno odbraniti čak i deo ekonomije, podržati kafiće, zanatlije i restorane. Kada to sve bude gotovo, gradovi koji još uvek imaju ovakvu ekonomiju imaće prednost, a Milano želi da bude u toj kategoriji.”

Milano je mali, gust grad, sa 15km od jednog do drugog kraja i 1,4 miliona stanovnika, od kojih 55% koristi javni prevoz da bi stiglo na posao. Prosečno putovanje je kraće od 4 km, što omogućava potencijalni prelazak sa automobila na aktivnije načine putovanja, mnogim sugrađanima.
Radovi na novom planu bi mogli započeti na potezu od 8 km preko šetališta Buenos Aires, jedne od najvažnijih gradskih ulica grada, do početka maja – sa novom biciklističkom trakom i proširenim kolovozima. Ostatak posla biće završen do kraja leta 2020, kažu zvaničnici.

Janette Sadik-Khan, bivša predstavnica za transport u Njujorku, sarađuje s gradovima poput Bogote i Milana, na njihovim programima oporavka saobraćajnog prometa. Ona tvrdi da bi Milano, koji je nažalost skoro mesec dana ispred ostalih svetskih gradova po stepenu širenja pandemije, mogao da pruži najbolji primer kako se kretati na putu oporavka.
Ona dodaje “Mnogi gradovi, pa čak i zemlje, definisani su svoje kako su reagovali na probleme kroz istoriju, bilo da se radi o političkoj, društvenoj ili fizičkoj obnovi.”

Milanski plan je toliko važan, jer pruža dobro uputstvo i nacrt o tome kako sada možete rekonstruisati svoje gradove. To je prilika da svakodnevnom životu udahnute novi život na ulicama, tako da se ne samo automobili kreću što brže od tačke A do tačke B, već se i ostalim učesnicima omogući bezbedno i neometano kretanje kroz grad.

Znam da ćemo od Milana tražiti smernice za Njujork”, zaključila je Janette Sadik-Khan.

Pierfrancesco Maran, još jedan od milanskih zamenika gradonačelnika, rekao je:
“Mislim da ćemo u narednom mesecu u Milanu, Italiji, u Evropi, odlučivati kako bi budućnost izgledala u narednoj deceniji. Prethodno smo planirali 2030. godinu ali sada imamo novu fazu, i mi je zovemo 2020. Umesto da razmišljamo o budućnosti, moramo razmišljati o sadašnjosti.”

 

BONUS

U Velikoj Britaniji je u ponedeljak, grad Brajton započeo otvaranje dela svoje obale, Madeira Drive, samo za pešake i bicikliste od 8.00h do 20.00h.
U Barnesu; London, preduzeća i stanovnici te oblasti su samoinicijativno zauzeli deo puta ispred centara za kupovinu kako bi proširili prostor za pešake i pomogli kupcima da se drže na udaljenosti jedan od drugog. U međuvremenu u Irskoj, Dablin obustavlja pristup lokacojama za utovar/istovar robe kao i parking mesta, ne bi li povećali prostor za društveno distanciranje, koristeći plastične separatore koji se uvek mogu pomeriti ili ukloniti po potrebi.

Brajton bicikl

 

izvor: The Guardian

Preveo i uredio:
Marko Radošević

Leave a Reply