Ušli smo u hladniji deo godine, što mnogima donosi mnogo neprijatnosti. Zbog hladnoće većina ljudi prelazi s bicikla u javni prevoz ili putničke automobile, što dovodi do povećanja saobraćaja i velikih zastoja. Još jedna neprijatnost je što zimi treba znatno više vremena za putovanje na posao, u školu ili za druge poslove. Tu nastupa čar korišćenja bicikla u gradu. Za isto putovanje biciklom nije potrebno više vremena nego inače, osim kada obilno napada sneg, što se dogodi, možda, jednom godišnje.
Zimska vožnja
Zimska vožnja biciklom ima i prednosti i mane, ali se za njih možemo pripremiti. Najčešći problem je neadekvatna odeća. Zbog povećanog učinka vetra pre će nam biti hladno na biciklu, nego dok hodamo. Ako po gradu možemo pešice bez šale ili kape, to ne važi za vožnju bicikla.
Stoga je važno pokriti što veći deo tela, tako da izbegnemo gubitak toplote. Većina toplote se gubi preko glave, tako da je kapa neophodan komad odeće. Najbolja je malo deblja, koji tesno pokriva uši. Takođe je dobro imati debeo šal koji pokriva izloženi deo između odeće i kape, kojim se može pokriti i donji deo lica.
Vrlo je popularna takozvana (skijaška) potkapa koja se može oblikovati prema željenom načinu upotrebe: da pokriva celo lice, da se nosi kao kapa, ili samo oko vrata kao šal, a kada je znatno hladnije, kao dodatni sloj pod drugom kapom i šalom.
Najbolje rukavice su skijaške, tople su i praktične, lako se oblače i skidaju.
Nosimo tople, vodootporne cipele ili dva para debelih čarapa.
Još jedna vrlo važna stvar je da se slojevito obučemo. Smisao je da topao vazduh bude zarobljen između slojeva odeće, tako da telo manje gubi toplotu. Ukratko, mnogo je bolje da smo obučeni u džemper i jaknu, nego samo u deblju jaknu. Takođe je razumno nositi dodatni sloj i ispod pantalona – tesne hulahopke ili duge gaće. Taj dodatni sloj nam neće smetati kada smo unutra, tako da nema potrebe za presvlačenjem. Još je bolje imati termo-izolacione pantalone. Mnogi ljudi se prekomerno oblače u gornjem delu, na primer dva džempera i jaknu, a nose samo farmerke, i, naravno, hladno im je. Odeća mora biti ravnomerno raspoređena. Ključno pri svemu tome je da smo obučeni udobno i praktično.
Zimska oprema bicikla
Pored toga da smo dobro obučeni, važna je i posebna oprema za bicikl. Kada u gradu padne sneg, nstane bljuzgavica koja nas može odvratiti od korišćenja bicikla. Razlog je što točkovi bacaju vodu koja nas kvasi. Zbog toga su na točkovima potrebni blatobrani koji zaustavljaju vodu. Gume treba da budu s nešto širim profilom, da manje klizaju na vlažnoj ili zaledjenoj podlozi.
Gume treba da budu s nešto širim profilom
Zimi su svetla i mačije oči još važniji, jer se većina nas kući vraća tek kada je pao mrak. Vrlo su praktična svetla sa elastičnim pričvršćivačima koja se lako stavljaju i skidaju (kao što je prikazano na slici), a pune se preko USB kabla. Za dodatnu sigurnost nosimo odeću upadljivih boja, i uz to pazimo na vozače jer nas ne očekuju.
Korišćenje bicikla u gradu zimi može biti neverovatno opuštajuće ako samo znamo kako da se dobro pripremimo, štedi nam dragoceno vreme i živce, i tako ostajemo aktivni tokom cele godine. Želim vam prijatno i sigurno putovanje!
Rok Forstnerič
Ljubljanska biciklistička mreža
Praktičan i kratak tekst. Sve sam to već znao u suštini(osetio sam, tačnije) ali znači mi ovako napisano, dalo mi je neke ideje. Hvala!