BICIKLIZAM u Kopenhagenu – jednostavan način
http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/cycling-in-copenhagen—the-easy-way/
/http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/cycling-in-copenhagen—the-easy-way/
Svako jutro oko 7:00 Kopenhagen se budi. Ljudi u poslovnim odelima, žene obučene po poslednjoj modi na visokim štiklama, roditelji koji voze svoju decu u kargu, svi sedaju na svoje bicikle i kreću na posao ili u školu.
Lasse Lindholm, Grad Kopenhagen
Zapravo, 37 posto svih koji rade ili studiraju u Kopenhagenu voli bicikl ujutro – i ekvivalent je broju ljudi koji žive u Kopenhagenu, a koji je visok 55 posto. To čini biciklizam najpopularnijim prevoznim sredstvom, a 1,2 miliona kilometara pokriva svakodnevno bicikliste u gradu, gdje su biciklističke staze sastavni deo dizajna prometa.
Od A do B
Dok mnogi gosti danske prestonice izgleda misle da stanovnici Kopenhagena moraju biti jako zabrinuti za okoliš, jer toliko koristite bicikl, to jednostavno nije razlog zašto ga u gradu voze. Mnogi građani su, naravno, usmereni na pitanja okoliša, ali, kada ih pitate, samo 1 posto građana ga spominje kao glavni razlog.
Biciklizam je omiljeno prevozno sredstvo, jer to je najbrži i najlakši način da biste obišli grad. To je lepilo koje drži naše živote zajedno – dopuštajući nam povezati naše svakodnevne poslove na fin način. Sve ovo nam govori malo i o Kopenhagen načinu razmišljanja demonstrirajući da kada se da prava podrška, gradovi širom sveta mogu se isto tako modelirati da budu deo održivog razvoja.
Stvaranje grada biciklista
Ali kako stvoriti grad biciklista? Pre svega trebate napraviti biciklizam konkurentnim i sigurnim, i glavno polazište imaju urbanisti naoružani političkom voljom koji bi pristup za bicikle u javnim prostorima učinili prioritetnim. U Kopenhagenu je koherentna mreža odvojenih traka označila biciklističke staze u svim gradskim područjima. To znači da možete voziti s jednog dela grada u drugi gotovo bez napuštanja biciklističke staze, koja u većini slučajeva osigurava manje vremena putovanja od odlaska automobilom ili autobusom.
Surfovanje zelenim talasom i sneg
Međutim, takođe imate više zelenih grana na dohvat ruke – u smislu ulaganja. Dva dobra primera iz Kopenhagena su zeleni talasi za bicikliste i politika uklanjanja snega.
Ranije su semafori u Kopenhagenu koordinirali sa automobilima. Sada su prilagođeni favorizovanju biciklista uz mnoge glavne prometne arterije. To znači da pri brzini od 20 kmh, biciklisti mogu surfovati talas zelenih semafora kroz grad bez spuštanja stopala na zemlju. Dobro i korisno za vozače automobila? Ne, ali svakako prednost za bicikliste.
Ukoliko ima snega zimi, gradska politika nalaže da se sneg može ukloniti iz bici traka pre nego što se briše iz automobilskih staza – s izuzetkom auto puta na četiri najveće raskrsnice, koje su očišćene u isto vreme kao i biciklističke staze. Ovaj prioritet pomaže objasniti zašto 80 posto biciklista uvek odabere bicikle u januaru.
Percepcija je (takođe) stvarnost
Stvaranje održive infrastrukture i politike je važno, ali to su samo neki od elemenata u razvoju održivog i živog gradskog organizma. Dokle god je zajedničko razumijevanje mobilnosti povezano s pojmom vožnje automobila, nasuprot putevima urbane mobilnosti kroz biciklizam, neće biti lako. Stoga, deo rada je i promijeniti percepciju javnosti čiji vrste mobilnosti nose najveću koristi za oba i građane i društvo kao takvo. Srećom, biciklizam ostavlja dosta činjenica o zagovaraju svoje strane – na kojima će se kampanja i druge komunikacijske aktivnosti bazirati. Izvođenje tokom dugog vremena je suština u danskoj prestonici.
Kopenhagen – kao grad biciklista – nije bio osmišljen i izgrađen preko noći. Radi se decenijama i doslednost u prioritetu biciklista na ulici je dugo putovanje kako bi objasnili zašto postoji više bicikala nego građana u Kopenhagenu danas.
Prevela, mr Aleksandra Nikolić Matić