Dugo planirana rekonstrukcija pretvoriće neke od najpoznatijih javnih prostora Parizu u polu-pešačke zone.
Prošle godine gradonačelnica Pariza En Hidalgo obećala je da će rekonstruisati sedam glavnih trgova. U martu ove godine, nakon javne rasprave, pariska gradska skupština ispunila je obećanje I predstavila detaljan plan rekonstrukcija koji će do 2020. godine preporoditi te poznate, lepe prostore. Gledajući detalje, izgleda da se ambicije gradske uprave nisu splasnule. Svaki trg će biti polu-pešačka zona – 50 odsto površine svakog trga obavezno će biti dato pešacima. To znači da će se prepoloviti velika količina prostora koja trenutno pripada automobilima, ukinuti neke kolovozne trake i usporiti saobraćaj. Na svim trgovima, vozila će biti ograničena na trake širine do 12 metara, a ostatak će se ustupiti pešacima i biciklistima.
Po projektu, stub će biti povezan sa obodima trga, ograničavajući auto saobraćaj na užu osu sever-jug, zakrivljenu da bi se naglasio oblik centra. Crvene linije plana predstavljaju mesto za nov ulični mobilijar.
Sa automobilima ili bez njih, ovaj trg je i dalje divno mesto, tiša i smirenija verzija Trga zvezde (Place de l’Etoile). Njegove kružne trake su već atraktivno odvojene gustim zelenim površinama kako bi ublažile buku stanarima zgrada na rubu samog trga.
Taj centralni trg, usredsređen na Napoleonovu crkvu i posvećen slavi njegove vojske, uvek je bio lep. Ipak često zatrpan kolima i bez gradskog mobilijara, ovaj trg može izgledati nezanimljivo, mesto kome bi ste se radije divili iz turističkog autobusa nego da njime prošetate.
Ako pogledmo širu sliku, ovakve promene učiniće mnogo da Pariz postane pristupačniji. Još od kad ga je sredinom 19.veka baron Hausman rekonstruisao, pariske avenije i trgovi izgledali su neverovatno, skoro rasipnički prostrano. U 20. veku, automobili su popunili te praznine, pretvarajući velike prostore u ostrva, izolovana jedna od drugih pomoću neprohodne reke saobraćaja. Pariz je već dosta uradio na smanjivanju zakrčenosti saobraćaja i poboljšanju kvaliteta vazduha. Sa novim redizajnom, građani će dobiti mnogo više prostora, baš kao I gusto naseljeni grad – da diše i uživa.
A najviše o svemu govori izjava gradonačelnice An Hidalgo: “Grad u kome si okružen bukom, prepušten automobilima – to nije pravi grad!”Prevod: Maša Avramović
Originalni tekst:
http://www.citylab.com/cityfixer/2016/04/paris-public-square-plan/476463/#disqus_thread