Most za selfije, a ne za bicikliste

Stari železnički most

Na svom instagram profilu, ministar finansija hvali se renderima koji prikazuju kako se Stari železnički most prenamenjuje u pešačko-biciklistički most (mada se u tekstu pominje samo pešački). Tužno je što ova vlast ukida postojeće biciklističke staze, a još je tužnije što najava nove biciklističke infrastrukture ne može da se pohvali.

Naime na renderima prvo što para oči je ogromna količina dodate težine. Na rešetkastoj konstrukciji nalaze se kvadratne forme od čelika i stakla koji na prvi pogled imaju samo estetsku funkciju. Sam most je ceo pokriven zelenilom. Postavljene su galerija i vidikovac (dve nove etaže) koje su povezane čeličnim stepeništima, a pod je popločan kamenom. Iznad kamenih pilona nalaze se uslužni objekti, verovatno budući kafići.

Posle tragedije u Novom Sadu koja je usmrtila 15 ljudi, a dvoje teško povređenih se još uvek bori za život, da li stvarno želite i osećate se toliko samouvereno da rekonstruišete Stari železnički most tako što ćete dodatno da ga opteretite? Da li ste zaposlili nekog statičara da proveri sva nova opterećenja?

Drugi problem je funkcionalne prirode. Sa dodatnim sadržajima želja vlasti je da komercijalizuje most da on bude atrakcija koja će se posećivati. Sa svim stepenicama i kafićima ne ostaje prostora za bicikliste; sa toliko sadržaja stvaraće se gužve i neminovno je da dođe do konflikta pešaka i biciklista. Sa svim sadržajima koji se predviđaju most neće niti funkcionalan za kretanje biciklista. Takođe prostor koji je prikazan na renderima ne odgovara realnosti.

Most je građen za jednokolosečnu prugu. On nije dovoljne širine da se na njega smesti i biciklistička staza i stepenište i pešačka staza i zelenilo. Na renderima je prostor prikazan širim nego što zapravo jeste. Da li će vlast pre odustati od kafića i komercijalizacije mosta ili od biciklističkih staza? Setimo se samo najava za rekonstrukciju tzv. ,,Zelenog bulevara” sa biciklističkim stazama i tramvajskom bašticom na sredini ulice. Izvedba je bila potpuno drugačija, nije izgrađen ni metar biciklističkih staza, tramvaj i javni prevoz se kreću u krajnjoj desnoj traci i ukinuta je žuta traka, drvoredi su masakrirani, a trotoari su betonirani i popločani tako da tlo ne može da upije vodu.

stari železnički most biciklistička staza
Jedan od predloga kako bi zapravo realno mogao da se rekonstruiše stari železnički most (gore) i kako sada izgleda (dole) [izvor]

Najava projekta rekonstrukcije mosta je najverovatnije samo još jedan u nizu koruptivnih poslova političara na vlasti. On se ne rekonstruiše da bi se koristio za kretanje pešaka i biciklista već da bi se na njega smestili novi lokali i kafići. Pitanje je i bezbednosti, poučeni iskustvom, kako izgleda kad ova vlast rekonstruiše postojeći objekat. Zašto most ne može da bude samo most?

Leave a Reply

Sidebar baner Postani patreon UZB