Profesor Vujanić komentariše biciklistički saobraćaj u skladu sa stanjem iz prošlog veka

Kneza Miloša biciklisti

Udruženje Ulice za bicikliste po ko zna koji put mora da reaguje na izjavu tzv. saobraćajno-bezbednjačkog lobija koji predvodi profesor saobraćajnog fakulteta  u penziji Milan Vujanić, poznat po svojim pro-automobilskim stavovima.

 U intervjuu televiziji N1, profesor komentariše temu za koju se po svemu sudeći nažalost nije dovoljno pripremio niti se o njoj dovoljno informisao, već po inerciji komentariše biciklistički saobraćaj u skladu sa stanjem iz osamdesetih ili devedesetih godina prošlog veka. Udruženje Ulice za bicikliste smatra da za saobraćajne eksperte od suštinske važnosti da stalno budu informisani o saobraćajnim trendovima u svetu, te da je gradivo potrebno obnoviti.

U međuvremenu (koje je prof. Vujanić očigledno prespavao), u većini zemalja Evrope saobraćaj bicikala je dozvoljen žutim trakama, tamo gde to dozvoli lokalna samouprava. Ukoliko nije dozvoljen saobraćaj žutom trakom, to nije  zbog bezbenosti biciklista, već zbog protočnosti javnog prevoza.

U tom slučaju, biciklistima je u razvijenim zemljama obavezno napravljena  biciklistička staza, za šta se i udruženje Ulice za bicikliste zalaže već skoro deceniju.

Profesor Vujanić takođe pokazuje da ne zna da je biciklistima po Zakonu o bezbednosti saobraćaja  već dozvoljeno kretanje u okviru jednog metra od desne ivice kolovoza, osim ukoliko ne skreću levo i ne nailaze na prepreku, tako da je potpuno besmisleno komentarisati da li dozvoljeno da bicikl može da se kreće beogradskim ulicama odnosno kroz Kneza Miloša što profesor u svojoj izjavi naziva “izuzetno nebezbednim”. Podsećamo da u ovoj ulici nema ni žute trake, a ni znaka koji zabranjuje prolazak biciklista.

I da podvučemo, ovim profesor ne samo da pokazuje svoje neznanje i neinformisanost, već sa svoje pozicije saobraćajnog stručnjaka i  autoriteta koji često nastupa u medijima  bicikliste nesvesno dovodi u opasnost, stvarajući kod vozača motornih vozila pogrešnu percepciju da biciklisti na kolovozu nije mesto. To često rezultuje izlivima besa od strane bahatih vozača ka biciklistima, a često i nebezbednim ponašanjem odnosno sviranjem i bliskim preticanjem.

Ovim putem pozivamo profesora da se bolje informiše pre nego što ubuduće u javnosti komentariše položaj i prava biciklista u saobraćaju i da prestane da posmatra saobraćaj samo iz motorne, već i iz perspektive održive urbane mobilnosti, u čemu se dobrovoljno javljamo da mu pomognemo i da ga uputimo u najnovija stremljenja u formiranju saobraćajnih politika.

Takođe, UG Ulice za bicikliste  će nastaviti da  sarađuje sa institucijama Grada Beograda kroz promene odredbi zakona i da radi na unapređenju biciklističkog saobraćaja kao načina da se smanji zagađenost vazduha i saobraćajni kolapsi na beogradskim ulicama.

Leave a Reply