Beogradske vlasti su oduvek patile od toga da prave ivičnjake i gde treba i gde ne treba. I ne samo vlasti već i administracija koju su oni nasleđivali, pa tako se to proteže i do današnjih dana. Da se svest ljudi teško i sporo menja, to nije ništa novo, to nam je odavno jasno. Ipak, oni koji bi trebalo da rade na tome, uspešno izbegavaju konfrontacije i ne žele da se uhvate u koštac kako bismo što pre postali zdravo društvo.
Ovo se odlično ogleda na primeru upravne i izvršne vlasti koja ima sve mehanizme u rukama, ima pare, ima slobodu da preduzme prave korake. Uprkos tome, neke stvari je teško pokrenuti sa mrtve tačke i početi i jednim malim korakom. Aktivisti okupljeni u udruženju Ulice za bicikliste već godinama traže od beogradskih čelnih ljudi da se makar jedan dan stave u kožu ugroženih grupa koje su primorane da se po ovom gradu kreću stazama koje su, pored toga što se ne održavaju na adekvatan način, često i rade na pogrešan način. Tako smo pre par godina imali situaciju sa novoizgrađenom raskrsnicom na ukrštanju ulica Omladinskih brigada i Nikole Dobrovića, gde smo više puta ukazivali na to da se na vreme predupredi moguća greška u najavi, i da će biciklistički prelazi na ovoj raskrsnici opet „dobiti“ nazubljenja.
Naravno, dogodilo se kako smo i predvideli pa smo jednu Kritičnu masu posvetili toj raskrsnici i napravili simboličnu petominutnu blokadu u znak protesta.
Nakon toga, sačekali smo bivšeg gradonačelnika Sinišu Malog i direktora Beoland-a, Branislava Popovića. Sa njima je bilo i dvadesetak novinara i svi su se provozali tog jutra tuda, novoizgrađenom saobraćajnicom, u otvorenom double-decker autobusu. Nije nas mrzelo da poranimo sa spremljenim transparentima i javno ih prozovemo zbog tih novih, ali i gomile starih ivičnjaka koji su u normalnim gradovima, u normalnim državama još odavno „ispeglani na nulu“ na ukrštanju sa kolovozom. [N1 vest link]
Tada smo dobili poziv da dođemo u kancelariju gradonačelnika na konsultacije sa gradskim urbanistom i ekipom projektanata iz Zavoda za urbanizam i odgovornima iz Sekretarijata za saobraćaj. Na sastanku je dogovoreno da mapiramo sve sporne ivičnjake na Novom Beogradu (što smo i uradili u roku od 24 časa), te da se u roku od par meseci spremi potrebna dokumentacija a da Beograd put donira te radove.
Ipak, i ovo, kao i desetine drugih obećanja nikada nije odmaklo dalje od nule a stotine problema sa ivičnjacima na biciklističkim stazama ostaje nerešeno. Da stvar bude još gora, još nekoliko stotina visokih ivičnjaka po našem gradu ometa ili u potpunosti sprečava osobe u invalidskim kolicima da se slobodno kreću po gradu, pa ovu borbu posvećujemo i njima da znaju da ih nismo zaboravili.
Zato vas sve pozivamo da nam se pridružite i ove poslednje subote u mesecu, 31. avgusta, na Tgu Nikole Pašića, da se od 16:30h okupimo i u 17h počnemo 101. vožnju “Kritična masa,” pod nazivom “Bole nas ivičnjaci.” Kao i uvek, dobrodošli su svi koji se bore za slobodno kretanje gradom i traže svoje mesto u hijerarhiji urbane mobilnosti, kako biciklisti, roleraši i skejteri, tako i sve one osobe koje su odlučile da njihovo prevozno sredstvo bude električni trotinet.
Vidimo se!
Pratite hešteg #KritičnaMasa na društvenim mrežama!
[FB poziv na event https://www.facebook.com/events/471434843637168/ ] ⬅ (šerujte obavezno)
[Ruta vožnje https://ridewithgps.com/routes/30885949 ] ⬅ (upoznajte se sa rutom kretanja)
Galerija fotografija sa akcije obeležavanja prelaza sa nazubljenim i izdignutim ivičnjacima na Novom Beogradu, održane 28. 08. 2019.
I ja se nadam da će se ovaj problem rešiti jer i onako već manjkamo sa biciklističkim trakama generalno, da sada i ovo predstavlja problem.
Meni ivicnjaci odgovaraju volim tu da uradim bunny hop