Bulevar Despota Stefana je jedna od najzagađenijih saobraćajnica u Beogradu, a takođe je i direktna veza Pančevačkog mosta, odnosno većine paliluskih naselja sa Trgom Republike. Kroz nju svakog dana prolaze desetine hiljada naših sugrađana sa leve obale Dunava, Višnjice, Višnjičke banje, Karaburme i iz Pančeva.
Ulica je dobrim delom svoje dužine takozvanog ,,kanjonskog” tipa i u njoj se lakše zadržavaju izduvni gasovi motornih vozila. Imajući to u vidu, ne samo da treba da se smanji nivo zagađenja i buke, već da se stvori lepši ambijent za život i boravak, a da se on učini protočnijim za pešake, bicikliste i vozila javnog prevoza.
Kao jedna od bitnih stavki za koje se zalažemo je da se izmesti ulično parkiranje po obodu sa svih saobraćajnica prvog reda u gradu kroz koje se kreće javni prevoz, kao što je i Bul. Despota Stefana. Ova loša praksa ne samo da oduzima prostor na trotoaru pešacima i biciklistima i osobama sa invaliditetom, već i usporava saobraćaj u trenucima uparkiravanja i isparkiravanja automobila koji u tim situacijama blokiraju i žutu traku koja onda gubi i svoju funkciju brze veze za javni gradski prevoz.
Najbolje i idealno rešenje bi bilo samo ukinuti parking mesta duž ulice što bi i destimulisalo dolazak privatnim vozilom u grad, ali iz iskustva sa svim sličnim pokušajima znamo da je ovo rešenje trenutno nemoguće sprovesti, zbog političke nespremnosti donosilaca odluka da se zamere biračima koji su vlasnici četvorotočkaša.
Takođe u Beogradu vlada trend rasta broja privatnih vozila i on se neće preko noći zaustaviti. Otud, ukidanje parkinga je potrebno uraditi postupno, paralelno sa različitim stimulativnim merama i unapređenjem javnog prevoza kao i mreže pešačkih i biciklističkih koridora.
Naš predlog za Bulevar Despota Stefana da se izgradi jedna (ili vise) podzemnih garaža koje bi pratile tok ulice, a da se u istom broju ukinu parkinzi duž bulevara. Ovim zahvatom bi se dobio širi prostor za pešake, mogućnost dodatnog ozelenjavanja i izdvojene široke biciklističke staze sa obe strane ulice za bezbedno i brzo kretanje, kao i ubrzavanje kretanja javnog gradskog prevoza.
Uz ovaj predlog i izgradnju garaža ili parkirališta ,,Park&ride” uz Pančevački most ili u Krnjači obezbeđuje se mogućnost veće upotrebe javnog gradskog prevoza i bicikala, tako što će automobile ostavljati kod mosta ili u Krnjači, dok će građani dalje nastavljati javnim prevozom, beovozom ili biciklom/javnim biciklom.
Na odluku da ostave kola na obodu grada ili da krenu javnim gradskim prevozom u celosti, na korisnike utiče brzina dolaska do konačnog odredišta i komfor prevoza, kao i bezbeno i pristupačno mesto za ostavljanje privatnog vozila. Što se tiče biciklističkog saobraćaja kombinacija bicikl+voz se pokazala kao dosta efikasna u mnogim zemljama Zapadne Evrope. Mogućnost da našim sugrađanima obezbedimo mesto gde mogu da ostave bicikl ili da ga iznajme u sistemu javnih bicikala svakako bi povećala intenzitet biciklističkog saobraćaja na ovoj relaciji, a istovremeno smanjila zavisnost od automobila.
Ovo bi takođe bila i polazna osnova za rekonstruciju i urbanizaciju Višnjičke ulice koja je nastavak bulevara, kao i uvođenje tramvajskog saobraćaja kroz bašticu na sredini te ulice.
Sa različitim infrastrukturnim zahvatima, ali i podsticajnim merama da sugrađani pređu na održivije vidove transporta, a kasnije i ozelenjavanjem, moguće je stvoriti bulevar koji će biti čist, manje bučan i ugodan za život i boravak, ali i reprezentativan ulazak u centar grada sa Pančevačkog mosta.
Tihomir Dičić, arhitekta, UZB
Ispod BDS se nalaze vrlo važni kanalizacioni kolektori.
Izmeštanje nije nemoguće ali je vrlo skupi i komplikovano.