Bilo da želite da poboljšate kondiciju i zdravlje, da budete u formi, da brže stignete do odredišta, da se profesionalno time bavite ili da se samo zabavite, biciklizam je uvek dobar izbor. Benefiti koje ovaj sport donosi su brojni, ali da biste se njime nesmetano bavili potrebno je da održavate svoj bicikl u dobrom stanju.
Održavanje, popravka ili servis bicikla možda zvuči komplikovano, ali ne mora biti tako. Svoj bicikl možete održavati i u kućnim uslovima, samo ako odvojite malo vremena za to. U nastavku teksta pročitajte nekoliko saveta uz koje će vas bicikl dugo služiti.
#1 Nabavite alat za održavanje bicikla
Kada budete kupovali bicikl, shvatićete da je poželjno da posedujete neki alat koji će vam koristiti u njegovom održavanju. Biće vam i lakše i isplativije da sami obavljate sitne popravke nego da bicikl nosite u servis.
Što duže budete vozili bicikl to ćete više i učiti o njegovom održavanju, ali i prikupljati alat koji vam je za to potreban. Raspitajte se kod prijatelja koji su iskusni biciklisti šta je to što bi u startu trebalo da nabavite, i kupite za početak neki osnovni alat.
#2 Odmašćivanje i pranje bicikla
Kao što redovno perete automobil, tako i bicikl zahteva povremeno pranje. U ovom slučaju je to jednostavnije, jer će vam trebati svega 5-10 minuta. Pre pranja sledi odmašćivanje svih delova na kojima je došlo do nakupljanja masnoće i prljavštine. Za odmašćivanje je najbolje koristiti specijalna sredstva kao što je WD40, ili jeftiniju varijantu u vidu petroleja ili nafte.
Postupak odmašćivanja podrazumeva nanošenje malih količina nafte pomoću četke na delove koje čistimo. Prilikom odmašćivanja bitno je voditi računa da nafta ne dođe do kočionih površina jer to može uzrokovati potpuno otkazivanje kočnica.
Ukoliko ste bicikl koristili više nedelja, biće potrebno nešto detaljnije pranje. U ove svrhe koristite šampon za automobil i toplu vodu. Potpuno pranje bicikla zahteva nešto više vremena, jer je dužim korišćenjem došlo do taloženja naslaga masnoća.
Nemojte ga prati pod visokim pritiskom (ne višim od 6 bara), a ukoliko je to nužno izbegavajte direktan mlaz u pedale, osovine, i svim delovima na kojima se voda može zadržati. Nakon pranja bicikl prebrišite krpom.
#3 Brišite i proveravajte delove bicikla
Ukoliko ne želite da delovi vašeg bicikla izgledaju kao delovi starog polovnjaka, neohodno je da vodite računa o njima. To bi značilo da pre i posle vožnje bicikla proverite u kom su stanju njegovi delovi.
Redovno proveravajte da li su točkovi dobro zategnuti, da li je upravljač dovoljno stegnut, da li se brzine menjaju pravilno, da li su gume napumpane, prebrišite prednji i zadnji amortizer i pregledajte ih, a podrazumeva se i da proverite stanje lanca.
Najbitnija stvar kod vožnje bicikla jesu kočnice, pa je nužno posebnu pažnju posvetiti proveri njihovog stanja. Pobrinite se da nisu labave, i da su sve opruge i gumice funkcionalne. Pri podešavanju kočnica treba voditi brigu i o težini vozača.
#4 Održavajte lanac na biciklu
Lanac na biciklu je jedan od njegovih najbitnijih delova, pa je poželjno da bude u odličnom stanju. Da ne bi došlo do ubrzanog habanja lanca i njegovog oštećenja, treba se pre svega pridržavati određenih pravila pri kombinovanju brzina, to jest položaja lanca na zupčanicima pedala i osovine zadnjeg točka.
Najbolja varijanta je da prva brzina napred ide sa prvom i drugom pozadi, da drugu kombinujete sa petom i šestom, a da se treća napred koristi u kombinaciji sa devetom i desetom pozadi.
Prilikom odmašćivanja bicikla posebna pažnja se posvećuje odmašćivanju lanca. Ukoliko ne posedujete kariku pomoću koje se lanac rastavlja bez ikakvog alata, lanac detaljno očistite starom četkicom za zube i naftom.
#5 Završni korak – podmazivanje
Bicikl treba redovno podmazivati, a najbolje je da to činite neposredno nakon odmašćivanja i pranja. U ove svrhe možete koristiti vosak ili ulje. Vosak će vam trajati duže, ali nije najbolje rešenje za kišu i izrazito hladno vreme. Ulje, iako traje kraće, bolje radi posao.
Kako biste lakše naneli ulje, možete se poslužiti nekom manjom pumpicom ili plastičnom flašom. Nakon što ulje nanesete na lanac, višak sakupite krpom. Podmazivanje lanca bi trebalo vršiti na svakih 100 – 150 kilometara. Pored lanca podmazuju se i šifteri, menjači, kočnice na mestima gde su pričvršćene za ram, kao i svi sklopovi koji se pomeraju.
Održavanje bicikla nije nužno samo radi njegovog lepog izgleda, već je od presudnog značaja za vašu sigurnost i njegovu dugovečnost. Ukoliko redovno održavate svoje prevozno sredstvo, biciklizam će vas sigurno daleko odvesti.